A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

A KORMÁNY MÉG NEM TUDJA, MILYEN VASUTAT AKAR FERIHEGYRE

,

A magyar vasúti hálózatba illeszkedő, "rendes" vasútvonal épül a Liszt Ferenc repülőtérre, ugyanakkor az erről szóló kormányhatározat a koncesszió és az ingavonatok emlegetésével mintha valamiféle különjárati magánvasútra is célozna.

A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent kormányhatározatkérdéseket vet föl azzal kapcsolatban, hogy milyen vasutat szeretnének a Liszt Ferenc repülőtérre.
Alapvetően ugyanis kétféle koncepció alapján létesültek hasonló összeköttetések. Az egyik szerint egy ilyen repülőtér "el tud tartani" egy pont-pont szerű vasúti kapcsolatot az adott nagyváros belvárosába, így egy elszigetelt vonal akár magánberuházásban is épülhet, a reptéri utasok hajlandók kifizetni olyan tarifát, amely pusztán piaci alapon is megtérülővé teheti a beruházást.

A másik koncepció abból indul ki, hogy a repülőtérre nem csupán a belvárosból akarnak kijutni az utasok, hanem a város és a régió (a mi esetünkben az egész ország) minden pontjáról. Hasznosabb tehát, ha nem egy elszigetelt gyorsvasút épül, hanem a repteret bekapcsolják a vasúti vérkeringésbe. Budapesten különösen adja magát ez az elképzelés, hiszen a repülőtér közelében halad az egyik legforgalmasabb vasútvonal, a ceglédi.
A Dunántúlról is mehetnének közvetlen vonatok Ferihegyre

A kormány ez utóbbi változat mellett döntött, amikor arról határozott, hogy egy új vasutat kell építeni a régi vonallal párhuzamosan Kőbánya-Kispest állomástól egészen Monorig, jelentős részben föld alatt.
Ennek előnye, hogy nemcsak Budapestről, de Debrecenből, Nyíregyházáról, Szegedről, Kecskemétről, Miskolcról, a jelenlegi járatok átalakításával pedig Békéscsabáról vagy akár a Dunántúlról is átszállás nélkül lehet majd eljutni a reptérre.

A mostani kormányhatározat is azt mondja némi nyelvi sutasággal, hogy "Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kiszolgálását a 100a számú vasútvonal Kőbánya-Kispest és Monor állomások közötti

De azt is rögtön hozzáteszi, hogy "ingajáratok üzemeltetésére is alkalmas módon". Ez utóbbi kitétel már inkább az első típusra, a pont-pont összeköttetésre utal. De persze a hálózati megoldásba is belefér, hogy mondjuk a nyíregyházi és békéscsabai IC-k között érkezzen a Nyugatiból egy olyan járat is, amely nem megy tovább, hanem "ingavonatként" fordul is vissza Ferihegyen. (Vagy hogy ne a föld alatt kelljen többvágányos állomást építeni, némileg arrébb, már a felszínen kialakított műszaki állomáson.)

A határozat utolsó pontja azonban már a reptéri
“vasúti személyszállítási szolgáltatások koncesszióba adásáról beszél. Pedig azt már nehéz " bár nem lehetetlen " elképzelni, hogy a Nyugatiból egymás után indul egy IC Debrecenbe rendes MÁV-Start-tarifával (első megálló: Ferihegy), majd ugyanonnan, ugyanazon a pályán egy koncessziós magánvasút piaci díjszabású vonata a reptérre.

Ugyanazt a szolgáltatást nem sokan vennék meg drágábban, és az is furcsa lenne, ha egy rendes debreceni IC-n többet kellene fizetnie annak az utasnak, aki Ferihegyen száll le.

Az is igaz azonban, hogy a határozat a koncessziót csak megvizsgálandó lehetőségként vezeti elő. Elképzelhető tehát, hogy csak valamiféle utóvédharcként került be a koncesszió eshetősége. Néhány éve ugyanis komolyan szó volt egy belváros és Ferihegy közötti "magánvasútról", amelyet kínai tőkéből építettek volna.

2021 január-február

Mozdonyvezetők Lapja

2021 január-február

  • Napi - heti pihenőnap és pihenőidő a MÁV Csoportnál
  • Kollektív Szerződés egységesítésére irányuló tárgyalások a Startnál
  • Megrendülten búcsúzunk, elhunyt Hornok Béla
  • A munkáltatónak biztosítani kell a védőoltás felvételéhez szükséges szabadidőt
  • Új díjcsomagok a MOSZ tagi flottában
  • MOSZ tagkártya kedvezmények
  • Tram-train Az elfeledett, de új életre keltett városközi villamos

Megtekintés Korábbi számok