Háromszáz vagon hiányzik, mégis 54 millió utast szállított a CFR
Annak ellenére, hogy körülményes vonattal utazni, mégis viszonylag sokan veszik igénybe a CFR szolgáltatásait
Az elmúlt évben a CFR Călători vasúttársaságnak 54,3 millió utast szállított, amelynek több mint 10%-a egyetemista volt. Az utasok összesen 200 millió lej értékben vették igénybe a vasúttársaság szolgáltatásait, a CFR Călători viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy 300 személyszállító vagonnal kevesebbel rendelkezik, mint amire szüksége volna. Ezzel magyarázható az is, hogy a nagyobb városokat összekötő útvonalakon az utasok a szerelvények túlzsúfoltságára panaszkodnak - írja a Hotnews a CFR tájékoztatására hivatkozva.
A vállalat 2016-ban egyébként - amikor még az egyetemisták nem kaptak ingyen vonatjegyeket - 52,9 millió utast szállított, a belföldi és nemzetküzi útvonalakat beleszámítva 1 200 vonat közlekedett naponta 1 500 célállomást érintve. A vállalat tájékoztatásából az is kiderül, hogy 2017-ben az 54,3 millió utasból 6,4 millió volt tanuló.
A CFR mellett más vasúttársaságok is üzemeltetnek vonatjáratokat az országban, olyan magáncégek, mint a Regio Călători, a Transferoviar, a Softtrans, az Astra Transcarpatic és az Interregional Călători.
A túlzsúfoltság az egyik legnagyobb probléma
A CFR szolgáltatásaival továbbra is elsősorban a túlzsúfoltság miatt adódnak problémák. A hétvégi időszakban a szerelvények tele vannak, elsősorban a Bukarestet Erdéllyel összekötő szakaszokon súlyos a helyzet, ahol ráadásul egyes szerelvények 3-4 másodosztályú vagonból állnak a vagonhiány miatt.
A CFR személyszállító részlege a napokban jelentette be, hogy március elsejétől 97 vonatjáratot teljes egészében töröl, vagy egyes járatokat csak munkanapokon üzemeltet a továbbiakban. A vasúttársaság illetékesei ezt a döntést azzal indokolták, hogy vannak olyan szakaszok, amelyekre csupán 10 személy vásárol jegyet, így anyagilag nem kifizetődő ezek üzemeltetése.
Fejletlen a vasúti infrastruktúra
A vasúti személyszállítást persze az sem segíti, hogy a legtöbb vasútvonal rossz állapotban van, ezért az időjárási viszonyok jelentősen befolyásolják a szerelvények közlekedését. Az év elején a hideg időjárás miatt országos szinten az 1 300 közlekedő járatból 153-at kellett törölni, a közlekedő vonatok pedig 60-100 perces késéssel teljesítették az útvonalat.
Rendszerint a nyári időjárás is problémát okoz, ugyanis a hőség miatt a sínek hőmérséklete eléri az 50 Celsius-fokot, ilyenkor pedig megszokotthoz képest a vonatok sebességét 20-30 km/h-val kell csökkenteni.
Az infrastruktúrája elmúlt évtizedek során tapasztalt romlását is figyelembe véve érdekes helyzet állt elő azzal, hogy Teodor MeleÅŸcanu, a román diplomáciai vezetője és Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter a februári bukaresti találkozójuk során azt nyilatkozták, hogy egyetértenek a Magyarország és Románia összekötő TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetés kiépítésében. A megbeszélés után Szijjártó bejelentette, hogy a magyar kormány egymilliárd forintot hagyott jóvá a Budapest-Kolozsvár közti vasútvonalterv megvalósíthatósági tanulmányára, MeleÅŸcanu pedig bejelentette, hogy a tervezett vasútvonalat szeretnék Bukarestig meghosszabbítani.