A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Az "évszázad projektje": a cél, hogy függésben tartsák az adósokat

,

Kína a világ 60 országára, köztük Magyarországra (a Belgrád"Budapest vasútvonal korszerűsítésére) is kiterjesztette "Övezet és út" elnevezésű, sokmilliárdos infrastruktúra-beruházási programját. Malajzia viszont most kihátrált két tervezett nagy kínai projektből, ami felveti a kérdést: valóban előnyösek-e ezek a beruházások?

Az összesen ezermilliárd dolláros keretben mozgó tervet Peking "az évszázad projektjeként" reklámozza azzal, hogy célja jobban összekapcsolni Kínát kereskedelmi partnereivel. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az érintett országok nagy hiteleket vesznek fel Kínától infrastrukturális beruházásokhoz, amelyek munkálatait többnyire kínai cégek végzik.

Mindez nyilvánvaló kínai érdekeket szolgál: az ország, ahol lassul a gazdaság fejlődése, fölös ipari kapacitását külföldön tudja hasznosítani. A munkák egyúttal segíthetnek kínai vállalatoknak abban, hogy nemzetközivé váljanak, miközben Peking révükön kritikus szerephez juthat a nemzetközi kereskedelem alakításában.

Betilthatják Kínában a P2P hitelezést
A P2P kölcsönzés betiltását fontolgatja a kínai kormány, miután fintech cégek több százer embert károsítottak meg. A befektetők a Questor-botrányhoz hasonló pánikszerű rohamban próbálták kivenni a pénzüket, Pekingben a pénzüket követelő tüntetőket oszlattak.
Nem hiányzik a jelentős politikai tényező sem. Amint a Pentagon a napokban kiadott jelentésében rámutatott: "Kína, erős gazdasági kapcsolatokat építve ki más országokkal arra törekszik, hogy közelítse azok érdekeit Kínáéhoz és kikapcsolja a bírálatot a Peking szempontjából érzékeny kérdésekben."

Mindezek ellenére sok külföldi partner készséggel csatlakozott a kezdeményezéshez, főleg azért, mert a kínai hitelek sokkal kevesebb korlátozással járnak, mint a nyugatiak. Malajzia döntése azonban arra utal, hogy a kínai tervek meghiúsulhatnak.

Egyrészt azért, mert a pojekt bizonyos beruházásainak gazdaságilag nincs értelme.

Srí Lankán például évi egymillió utas fogadására képes repülőteret építettek. Miután azonban messze nincs ekkora forgalom, a kihasználatlan teheráru-terminálokban rizst tárolnak.
A kínaiak nagy mélyvízi kikötőt is építettek a szigetországban, de annak üzemeltetését kínai cégnek kellett átvennie, miután a kikötő annyi jövedelmet sem hozott, hogy Srí Lanka törleszteni tudja a hitel részleteit. A Center for Global Development tanulmánya szerint Kirgizisztán, Laosz, Montenegro, Pakisztán és más államok csak igen nehezen tudják majd törleszteni a kínai hiteleket " és lehet, hogy

Pekingben ez is a cél: függésben tartani az adós országokat.
Ugyanakkor a Övezet és Útnak vannak csodálói is. Szakértők a Mianmarban épített olajvezetéket, a kenyai vasútvonalakat sikernek tartják, s amíg könnyű kínai pénzekhez jutni, lesz azokért jelentkező. A következő a gazdasági válságba került Törökország lehet.

(Forrás: Der Spiegel)

2025. 1.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2025. 1.szám

  • Rajtunk nem fog múlni
  • Meddig várunk még?
  • Karakter nélkül
  • Területi hírek
  • Két vezeték három fázis
  • Úton útfélen

Megtekintés Korábbi számok