A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Nélkülözhetetlen a kombinált- és az egyes kocsi fuvarozás állami támogatása


Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke hangsúlyozta az állam és az Európai Unió jelentős szabályozási szerepét a vasút részarányának növelésében az árufuvarozás területén.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke a Jazzy Rádió Millásreggeli című műsorában többek között a vasúti árufuvarozás részarányának növelésére irányuló uniós törekvésekről és az azok magyarországi megvalósításával összefüggő feltételekről fejtette ki véleményét.

Dr. Kovács Imre kiemelte az állami szerepvállalás fontosságát az egyes kocsi fuvarozás tekintetében. Ez a szegmens ugyanis az RCH forgalmainak a 35%-át és mintegy évi 12 millió tonna áru szállítását érinti. Ez a tevékenység gyakorlatilag egy közszolgáltatás, és Magyarországon ugyanúgy veszteséges, mint egész Európában. Ennek fenntartásához a nyugat-európai államok támogatások keretében hozzájárulnak.

Az Igazgatóság elnöke elmondta: „Azon dolgozunk, hogy 2021-22-től a magyar kormány az egyes kocsi fuvarozást és a konténerfuvarozást komoly állami szerepvállalással támogassa. Ez biztosítaná, hogy a vasút részarányát Magyarországon a jelenlegi 18%-os szinten tudjuk tartani”.

Hozzátette azt is, hogy bár Budapestre évente körülbelül 250-300 ezer konténer érkezik, azok további elosztása kizárólag közúton történik. Mivel hiányzik a támogatás a vasúti alternatíva mögül, a terminálokról 250 ezer konténer közúton megy ki, és üresen ugyanúgy jön vissza. Jelenleg a vasút a közút mellett nem tud versenyképes lenni, ugyanakkor a kombinált-, illetve az egyes kocsi fuvarozás támogatása lehetővé tenné akár új terminálok üzemeltetetését is. Figyelmeztetett arra, hogy ha az egyes kocsi fuvarozás megszűnne, akkor a MÁV kis túlzással akár be is zárhatná a rendező pályaudvarait, mivel azok csak ehhez a tevékenységhez kapcsolódóan működnek, és ezzel több ezer embernek adnak munkát. Az egyes kocsi fuvarozás nélkül 12 millió tonna árut szállítanának közúton, és körülbelül 10 millió tonna árut nem tudna értékesíteni a magyar gazdaság. Nem lehetne kivinni az erdőgazdaságok faküldeményeit Olaszországba, Ausztriába, illetve az ócskavasat Olaszországba, mert közúton nem engedélyezett ezek szállítása.

Végezetül minimális célként azt jelölte meg, hogy a meglévő forgalmakat tartsuk a vasúton. Az ambiciózus cél pedig az – amit a magyar kormány is átvett –, hogy megvalósulhasson az Unió törekvése, és 2030-ig a vasútra terelődjön a 300 kilométernél nagyobb távolságokra történő fuvarozás 30%-a. Ennek megvalósításához számos intézkedés szükséges.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok