A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Tavaly nem ment jó évet az RCH, 3,8 milliárd forint volt a veszteség

,

Az ország legnagyobb vasúti áruszállítója, az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) számos gazdálkodási mutatóját rontotta 2019-ben. Árbevétele majdnem 10 százalékkal 72 milliárd forintra csúszott, az üzemi eredménye 2,7 milliárd forintos mínuszba került, ami majdnem kétszer olyan rossz, mint az előző évi, míg a 3,8 milliárdos veszteséget mutató adózott eredménye közel a felével van mélyebben a korábbinál. A számokhoz azonban fontos tudni, hogy országos szinten egyedül az RCH vállal úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatást, amelynek két fő jellemzője van: a hazai vasúti árufuvarozás mintegy negyedét teszi ki, így fenntartásán vállalkozások ezreinek a működése múlik, valamint, hogy a tevékenység – összetettsége miatt – önmagában lényegében életképtelen.

Tavaly az egyeskocsi-fuvarozás 4,5 milliárd forint veszteséget okozott a cégnek – mondta még februárban a Magyar Hírlapnak Kovács Imre, az RCH igazgatósági elnöke. Az egyeskocsi szolgáltatás működtetéséhez állami támogatásra lenne szükség, az erről szóló rendelet megalkotása azonban még nem történt meg.

Az RCH csoport tavaly csak a vontatáshoz használt áramért 4,7 milliárd forintot fizetett a 2018-as 4,1 milliárd forint után. A vontatási és a tolatási szolgáltatás igénybevétele 13,8 milliárd forintjába, a pályahasználat 8,9, a mozdony- és kocsibérlés pedig 7 milliárdjába került. Ezekhez képest elenyésző, de megemlítendő tétel a külföldi (főként albán, macedón, bolgár és horvát) vasúttársaságok tartozásai miatti bő 311 millió forintos, továbbá a tizenkét belföldi adós – köztük a Záhony-Port – miatti 16,6 millió forintos értékvesztés.

Jobban szerepelt tavaly a részben szintén osztrák hátterű GYSEV Cargo, amelynek árbevétele 15,5 milliárd forintra nőtt 2019-ben, 0,6 milliárdos üzemi eredménye a mutató háromszorozódását jelenti, adózott eredménye pedig 536 millió forintra emelkedett az előző évi 213 millióról.

Az MMV Magyar Magánvasút Zrt. – amely a vasúti áruszállítás liberalizálásával megjelenő kisebb cégek közül a legnagyobb – 154 millió forint veszteséggel zárta a tavalyi évet, míg az előző évben 286 millió forint nyeresége volt. Az árbevétele csaknem 20 százalékkal, 8,3 milliárd forintra esett – írja a Világgazdaság.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok