A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Érdekegyeztető Tanács ülés a MÁV-START-nál, KSZ módosításban egyeztek meg a felek

,

A MÁV-START Zrt. VÉT ülésén KSZ módosításban egyeztek meg a felek, a MOSZ javaslatának megfelelően nő a felügyeleti pótlék mértéke és emelkedik a munkaszüneti napi munkavégzést is tartalmazó szolgálatok várakozási idejének díjazása. Folyik a járványügyi menetrend felülvizsgálata - tudtuk meg a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettesétől dr. Kormányos Lászlótól.

 Több napirend szerepelt az érdekegyeztető tanács pénteki ülésének napirendjén:

  • A mellékvonali járatcsökkentéssel, ideiglenes járványügyi menetrenddel kapcsolatosan először dr. Kormányos László vezérigazgató-helyettes tájékoztatott. Elmondta, hogy folyik a járványügyi menetrend felülvizsgálata, az NFM július 6-ig várja a társaság javaslatait. Folyamatosan érkeznek a vélemények, önkormányzatok, országgyűlési képviselők, civil szervezetek, szakszervezetek, utasok és vasutasok fogalmazzák meg kritikáikat a jelenlegi menetrenddel kapcsolatban. A szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezető elmondása szerint a MÁV-START Zrt. által kidolgozott tervezetben, a térségi vasútvonalak fejlesztése szerepel. A foglalkoztatási kérdésekről dr. Tura Szvetlána HR igazgató és Ughy Kálmán üzemeltetési igazgató számolt be. Elhangzott, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete és a munkáltató kétkörös egyezetésen van túl a járatcsökkentésből adódó foglalkoztatási gondok kezelése érdekében. A járatcsökkentés közvetlenül  közel 50 mozdonyvezető munkaidőkeretét vitte el, Debrecen és Szeged TSZVI a leginkább érintett 24 illetve 16 fővel, de Szombathely, Budapest, Miskolc és Pécs is érintett. A MOSZ javaslatainak megfelelően a munkáltató a felszabaduló munkaidőt elsősorban képzéssel, teljesítményátcsoportosítással fedte le. Típus- és vonalismereti képzések , interaktív oktatások lettek vezényelve, valamint Budapest TSZVI adott át teljesítményt Debrecen és Szeged területre. Július 20-án 30 fő részére villamos átképző tanfolyam indul debreceni mozdonyvezetők részére. A Püspökladány – Biharkeresztes vonal villamosításával összhangban további villamos átképző tanfolyam indul elsősorban Püspökladányi mozdonyvezetők részére, annak még nincs meg a dátuma. A munkáltató tájékoztatása alapján átképző tanfolyam indul Kiskunhalasi kollégák részére is, jelenleg tervezés alatt van az időpontja. A MOSZ további javaslatai közül a MÁV ÉVEK olyan átalakítására, amely hosszú távon kezelheti a felszabaduló munkaerőt, a munkáltató elmondta, nyitott a tárgyalásokra.
  • A MÁV-START VÉT ülésén KSZ módosításban is megegyeztek a felek, a MOSZ javaslatát elfogadva július 1-től 30%-ra nő a felügyeleti pótlék mértéke. A Mozdonyvezetők Szakszervezete másik javaslata is elfogadásra került, a  várakozási idő (laktanya) díjazása úgy módosul, hogy munkaszüneti napi munkavégzést is tartalmazó szolgálatok várakozási idejét is 110% díjazással kell elszámolni. A MOSZ további KSZ javaslatait a munkáltató nem támogatta, további egyeztetésekre kerül majd sor.
  • Bekerült a  MÁV START kollektív szerződésébe a Kúria helyettesítésre vonatkozó álláspontja: főszabálytól eltérően, helyettesítés az azonos munkakörbe tartozó feladatok elvégzése is abban az esetben, ha az adott munkakörben előírt technológiai létszám nem biztosított
  • Munkáltatói tájékoztatásra került sor a veszélyhelyzetre tekintettel elmaradt oktatások, képzések, vizsgák és orvosi vizsgálatok pótlása kapcsán.  Az oktatások, képzések július 1-től újra indulnak korlátozás gyakorlatilag nincs, a 15 fős létszámkorlátot kivéve, de az csak aug. 1-ig érvényes. Az elmaradt képzési ciklusok pótlására mozdonyvezetők, vezető jegyvizsgálók és kocsivizsgálók esetében nem kerül sor pótoktatásra. Bizonyos el nem hagyható témakörök majd a 3. ciklusban kerülnek pótlásra.  Az elmaradt szimulátoros oktatások pótlásra kerülnek. A MÁV-START teljes képzési terve felülvizsgálatra kerül. Mozdonyvezetők időszakos vizsgája a II. félévben elindult, Szeged, Békéscsaba, Miskolc, Celldömölk, Nagykanizsa, Szombathely, Debrecen és Dombóvár érintett, összesen 1248 kolléga vizsgája betervezésre került. A munkáltató elmondta, hogy 1100 fő orvosi vizsgálata halasztódott a járványhelyzet miatt, ezek pótlása most már folyamatos, szeptember végéig lezárul.
  • A munkáltató tájékoztatta az érdekképviseleteket arról, hogy a munkakörükből adódóan, a szolgálat teljesítésével összefüggésben nyolc utazó kolléga került karanténba. Részükre 60%-os mértékű táppénz került elszámolásra. A jövedelemkiesést számukra a rendkívüli segélykeretből tervezik kompenzálni, átlagosan 10 e Ft/szolgálat összegben. Kizárólag azokra vonatkozik azonban , akik a szolgálat ellátásával kapcsolatosan kerültek karanténba.
  • A MOSZ a rövidesen lejáró  vizsgaösztönző rendszer fenntartására tett javaslatot, a többi szakszervezet hasonlóan nyilatkozott. A munkáltató kijelentette, mivel a MÁV-nál is hasonló megállapodás érvényes, további egyeztetés szükséges.
  • Az egészségügyi okból alkalmatlan munkavállalók helyzetére vonatkozó megállapodás („Megállapodás a vasúti alaptevékenységgel kapcsolatos egyes munkakörökre nem szolgálatból származó okból egészségileg alkalmatlanná vált munkavállalók munkabérének megállapításáról”) meghosszabbítása is megtárgyalásra került. A MÁV-START tájékoztatása szerint 2018-ban 2 fő, 2019-ben összesen 8 fő, most, 2020-ban 12 munkavállaló részesül személyi pótlék kiegészítésben, közülük 6 mozdonyvezető. A pótlékban részesülök csekély száma miatt is a munkáltató úgy nyilatkozott, hogy fenntartható a rendszer, azonban álláspontja szerint, azok a mozdonyvezetők, akik legalább 40 km/h sebességű munkavégzésre nem alkalmasak, az eredeti munkakörében nem foglalkoztathatók. A Mozdonyvezetők Szakszervezete ezt az álláspontot nem fogadta el, további szakmai egyeztetést tart szükségesnek. A jelenlegi megállapodás július 31-ig hatályos.
  • Az Együttműködési Megállapodás helyébe lépő új megállapodás megkötése érdekében, a munkáltató a jövő hétre ígérte a csoportszintű javaslatok megküldését.
2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok