A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Célegyenesben az európai hosszútehervonat projekt

,

Az európai együttműködés keretében megvalósuló hosszútehervonat-projekt kb. két év múlva várható akkreditációjáig már csak egy szakasz van hátra. Németország is ringbe száll, hogy elsőként a német vasúthálózat üzemeltethesse az 1500 m hosszúságot elérő vasúti szállítóeszközt.

Az eredetileg „Project Marathon” néven ismertté vált és európai együttműködés keretében megvalósuló hosszútehervonat-projekt előrehaladása elmaradt a tervezett ütemtől. Minden tökéletesenindult pedig, amikor a Francia Államvasutak (SNCF) és a francia hálózatüzemeltető Réseau Ferré de France 2014. január 18-án sikeresen továbbította Európa leghosszabb tehervonat-szerelvényét. A tehervonat eredeti, 1476 m-es hosszát néhány hónap múlva az újabb rekordnak számító 1524 méteresre növelték, a vonat elegytömege pedig elérte a 4036 tonnát. A francia államvasút teherszállító vállalata, a Fret SNCF akkori tervei szerint a hosszú tehervonat forgalomba állítása már 2016-tól megvalósult volna. A tehervonatok hossza azonban még öt évvel később sem haladta meg a 850 méteres hosszt.

A Marathon2Operation néven folytatódó megatehervonat-projekt a megvalósulás harmadik szakaszába lépett. A 2021 februárjában három mozdonnyal - köztük a szerelvény közepére besorolt közbenső vontatójárművel - folytatták a tesztelést
Németországban. A negyedik és egyben utolsó projektszakasz végét az akár 1500 méteres hosszt is elérő tehervonatok engedélyeztetése jelenti, amelyre körülbelül két év múlva kerülhet majd sor.A német vasutak teherszállító társasága, a DB Cargo jó esélyekkel rendelkezik arra, hogy Európában elsőként 1000 m hosszú tehervonatokat állítson forgalomba a Maschen-Pateborg szakaszon. A DB Cargo ezen a vonalon már üzemeltet hosszú tehervonatokat, amelyek 800 méteres hosszukkal Németország leghosszabb tehervonatai.

Francia oldalról a „hosszú tehervonatok technológiai fejlesztése lehetőséget biztosíthat a nagyobb elegytömegű szerelvények üzemeltetésére.” Armand Toubol, az SNCF Marathon2Operation projekt műszaki koordinálásáért felelős teherszállítási igazgatója úgy nyilatkozott, hogy elképzelhető a Dunkerque város és Lotharingia között közlekedő jelenlegi vonatok eddigi 4000 tonnás össztömegének 6000-6500 tonnára növelése. Ebben az esetben a beruházások korlátozottak lennének, mert kizárólag mozdonyok fejlesztésére irányulnának. Ha azt vesszük alapul, hogy a vasúti teherszállítás a most alkalmazott 850 méteres legnagyobb vonathossz átlépése után válik nyereségessé, akkor viszont az 1000 méteres hossz (a fejlesztés első lépéseként történő) bevezetése az fejlesztését is szükségessé tenné. Az előztetés céljára használható vágányok és a kombinált szállítási munkaterületek meghosszabbítása és bővítése egyaránt szükséges.

A vasút soha nem látott versenyképesség-növekedést tudna elkönyvelni, amennyiben a 100 km/h sebességgel közlekedő tehervonatok hossza elérné az 1500 métert. Egy közös pályán összekapcsoltan közlekedő két, egyenként 750 méteres vonatot csak elosztott vontatóerővel lehet közlekedtetni. Az összekapcsolás kevesebb mint 10 percet venne igénybe. A szerelvény közepére besorolt második vontatójármű elhelyezése az előfogatolt első mozdonyból rádiós távirányítással történik, és egyetlen mozdonyvezető elegendő a vezetéséhez. Ily módon akár 30%-os termelékenységnövekedés érhető el. Bevezetésük után a rendkívül hosszú vonatok hatalmas versenyelőnyhöz juttathatják a vasutat. A másik jelentős előrelépést a távvezérelt vontatójárművek jelentik – ezen dolgozik nagy erőkkel egy európai konzorcium.

forrás:Actu Transport et Logistique.fr szerző: Olivier Constant

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok