A német vasúthálózat zsugorodik, az igény nő, a jövő bizonytalan
1995 és 2019 között a német vasúthálózat 15%-kal zsugorodott. Ezzel egyidejűleg az utas- és teherszállítás 42%-kal, illetve 83%-kal nőtt. A helyzet egyre nyomasztóbbá válik a közép-európai országban, amely egyúttal vasúti árufuvarozás tekintetében az egyik legerősebb európai állam. A vasút növekedését és jövőbeli céljainak elérését támogató intézkedésekre most nagyobb szükség van, mint valaha.
„Senkit ne tévesszen meg a járvány miatt megnövelt kapacitás: valójában egyre jobban szorul a hurok a német vasúthálózat körül. A vasúthálózat gyors bővítése nélkül elakadásokra lehet számítani Németország vágányain, ha a gazdaság a jelenlegi válság után újra magához tér” – mondta Dirk Flege, az Allianz pro-Schiene nevű nonprofit vasútpárti érdekcsoport ügyvezető igazgatója.
A vasúti költségvetés növekedését a hálózatnak is követnie kell
Az év elején Angela Merkel német kancellár egyértelművé tette Németország vasúttal kapcsolatos szándékait. „Klímaügyi céljainkat csak a vasút segítségével érhetjük el. Azt akarjuk, hogy több árut szállítsanak vasúton” – jelentette ki. Csaknem egy hónappal később Andreas Scheuer német közlekedési miniszter a következő gondolatot fűzte hozzá: „Minél rövidebb és egyszerűbb az út a vasútig, annál valószínűbb, hogy a vállalatok ezt az eszközt választják áruik szállítására. Ezért támogatjuk a magánbefektetéseket, előmozdítjuk az átrakodóállomások építését és felgyorsítjuk a tervezést.”
Ennek tükrében a német állam 200 millió eurós finanszírozási programot hagyott jóvá a vasút számára. A befektetés fókusza azonban, úgy tűnik, nem az ország aktuális problémáira irányul. „A klímabarát vasúti közlekedés továbbfejlesztésének feltétele a modern, nagy teljesítményű, elegendő kapacitással rendelkező infrastruktúra” – mondta Flege. „A szövetségi kormányzat az utóbbi években megemelte a vasúti költségvetést. A pénzalapokat azonban jórészt a meglévő hálózat felújítására és karbantartására fordították.” A jelenlegi tervezéssel Németországnak sikerülhet megállítania a hálózat zsugorodását, de jóformán lehetetlen visszaállítania az eredeti állapotot. Ebből következik, hogy az országnak nemcsak a meglévő infrastruktúra karbantartásával kell foglalkoznia, hanem mostantól figyelmet kell fordítania annak továbbépítésére is. Az Allianz pro-Schiene szerint Németországnak „befektetési offenzívát kell indítania az új építkezések és bővítés irányába, hogy helyrehozza a múlt hibáit”.
A vasút piaci részesedésére gyakorolt hatás
Ha a szövetségi kormányzat el akarja érni arra irányuló célját, hogy megkettőzze az utasok számát, és a tehervasutak piaci részesedését 25% fölé emelje, akkor építenie és bővítenie kell a vasútvonalakat” – folytatta Flege. Ez a perspektíva ráadásul rendkívül szilárd bázissal rendelkezik. A szükséges kapacitás megteremtése létfontosságú ahhoz, hogy több ügyfelet csábítsanak a vasúthoz, és megvalósítsák a közlekedési módok közötti váltást. Ez Németországban sürgetőbb, mint bármely más államban. Hogy miért? És miért éppen most? Mert 2020-ban, mindenki legnagyobb meglepetésére, Németországban a vasúti árufuvarozás piaci részesedése 19%-ról 17,5%-ra esett vissza. Ez a csökkenés nem túl nagymértékű, ugyanakkor a közúti teherszállítás némi növekedést mutatott. Ezt a fejleményt Matthias Gastel parlamenti képviselő hozta nyilvánosságra, és azért különösen ijesztő, mert azt bizonyítja, hogy a vasúti szektor hosszú távú céljai forognak veszélyben. A vasútba való befektetés tehát kritikus jelentőségű, és fontos, hogy innovatív és produktív módon valósuljon meg. Ha az a cél, hogy a vasút legyen a jövő szállítási módja, akkor rendkívül sok figyelemre, fejlődésre és szabad térre van szüksége, hogy növekedhessen, és kibontakoztathassa a benne rejlő potenciált.
forrás:RailFreight Szerző:Nikos Papatolios