Ha drága a pálya, elkerülik a vonatok
A hazai vasúti árufuvarozóknak a közúttal és külföldi riválisaikkal szembeni versenyképességét is javítaná, ha a kormány – kérésükre reagálva – engedne a pályadíjból. Abban bíznak a hazai vasúti árufuvarozók, hogy a kormány egy hónapon belül dönt a vasúti pályahasználati díjak csökkentéséről. Erre vonatkozó kérelmüket néhány hónapja az érdekképviseletüket ellátó Hungrail Magyar Vasúti Egyesületen keresztül fogalmazták meg.
A támogatás teljes nagysága csaknem 6 milliárd forint lenne, és a pályahasználaton felüli szolgáltatásokért kért felárak elengedésével jönne létre. Ezzel megfeleződne a ma fizetett teljes pályadíj a kért időszakban, azaz 2020 márciusa és az év vége között, de a javaslat szerint meg kellene hosszabbítani a hatályát, ha ezt az idei első féléves számok indokolják. A támogatásra azért lenne szükség a Hungrail ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos szerint, hogy a vasútvállalatok sikeresen birkózhassanak meg a Covid–19-világjárvány most is tartó, kedvezőtlen hatásaival.
A vasúti teherforgalom a tavalyi adatok szerint esik, kisebb bevétel mellett pedig kevesebb pénzük marad a vállalatoknak a közúttal szembeni versenyképességük fejlesztésére. Ebben az esetben a mindenkori kormány sem tudja teljesíteni azt a klímavédelmi célját, amely szerint 2034-re körülbelül 75 millió tonna árut kellene a vasútnak mozgatnia a mostani 50 millió tonna helyett. A továbbított árumennyiség csökkenésének másik következménye, hogy a fuvarköltségeken belül nő a fix költségek aránya, például a mozdonybérlet vagy a vonatszemélyzet bére.
Élve az Európai Bizottság engedélyével, átmenetileg már számos európai országban elengedték vagy csökkentették a páyahsználati díjat. Németország, Hollandia és Belgium például felére csökkentette ezeket, Ausztria, Luxemburg és
Franciaország pedig teljesen elengedte. Hódosi Lajos szerint a lényeges indoka ennek az, hogy a kormányok már rövid távon is segítik ezzel a vasútvállalataikat, amelyek azonnal elkezdhetik a versenyképességük javítását.
A phd csökkentésével megtakarított pénzt a vasútvállalatok például tevékenységük digitalizálására, modernizációra, emissziócsökkentésre kívánják fordítani. Fejlesztéseik révén más vállalkozásoknál is munkahelyek jöhetnek létre.
Ha nem kerül sor a pályahasználati díjak csökkentésére akkor a szomszédos országok phd kedvezményeket élvező vasútvállalatai kedvezőbb fuvardíjakat kínálhatnak olyan relációkban, amelyekben a magyarországi vasúti árufuvarozók is aktívak. Máris futottak be olyan információk Hódosi Lajoshoz, hogy a megbízók Magyarországot elkerülő, olcsóbb szállítási útvonalakat keresnek. Emiatt csökken a hálózathoz való hozzáférésért fizetett hazai bevétel, és tovább nőnek a vasúti árufuvarozás egységköltségei.