Visszavont közbeszerzés - nem vesz kettős üzemű járműveket a MÁV-START Zrt.
Visszavonta a MÁV Start azt a közbeszerzést, amelyet 50 új, kettős üzemű, tehát hagyományos felsővezetékes villamos és akkumulátoros hajtásra is képes motorvonat beszerzésére írtak ki - olvasható a g7.hu portálon. Tervek szerint ezek a vonatok váltották volna a lerobbant dízelmotorvonatokat, mozdonyos szerelvényeket a fontosabb felsővezeték nélküli vonalakon. A magyarázat némileg meglepő, a kettős üzemű járművek helyett a vasútvillamosítást priorizálja a kormány, kérdés, akkor mi szükség volt a tenderre.
A még tavaly augusztusban meghirdetett tender az elmúlt évek legnagyobb értékű vonatbeszerzése lett volna, az állami vasúttársaságnál nagyjából 200 milliárdos költséggel számolhattak. A közbeszerzési eljárás keretmegállapodás megkötésére, 50 darab - 30 db 150 ülőhelyes és 20 db 200 ülőhelyes alacsonypadlós - kettős üzemű villamos (25 kV 50 Hz vagy 15 kV 16 23 Hz feszültségű) motorvonat beszerzésére, továbbá a motorvonatok üzemeltetéséhez szükséges készletek és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése vonatkozott.
A MÁV-START terveiben az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele a 29-es vonalon közlekedett volna. A vonatok másik fele a Budapest–Lajosmizsei vonalon került volna bevetésre a villamosításig. A további tervekben a Győr-Szombathely, a Miskolc–Ózd, az Esztergom–Komárom, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs és a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu vonalak szerepeltek.
Az eljárás első köre tavaly ősszel még lement, novemberre ki is választották azokat a vállalatokat, amelyektől a konkrét ajánlatokat várták. Ez alapján a nyertes végül a Skoda, a Bombardier, az Alstom és a Stadler négyese közül került volna ki. A közbeszerzést végül azzal a magyarázattal vonták vissza, hogy annak megindítása óta, a közbeszerzési eljárással tervezetten érintett több kiemelt, nagyobb forgalmú vasútvonalra a kormány a környezetbarát kötöttpályás közlekedés fejlesztése érdekében a vasútvonalak teljes villamosítása iránt köteleződött el és tett intézkedéseket, amely a folyamatban lévő járműbeszerzés felülvizsgálatát és újratervezését követeli meg.
A MÁV csoport új fenntarthatósági stratégiája szerint egyes vonalakra csak 2050-re ér a vasútvillamosítás, addig pedig bőven elfértek volna ezek a vonatok a vasúttársaság flottájában, főleg ha a jelenlegi dízel-elektromos vontatójárművek és motorvonatok műszaki állapotára tekintünk.
Az eredménytelennek minősített HÉV motorkocsi tender után, a MÁV-START kettős üzemű járműbeszerzése sem valósul meg. Kérdés, mi a helyzet az állami vasúttársaság mozdonybeszerzésével! Értesüléseink szerint még fut az eljárás.