Hiába minden, nem látszik trendfordulat az áruszállításban
Az idei első negyedévében – leginkább a csővezetékes áruszállítás visszaesése következtében – az áruszállítás teljesítménye 3,8%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva, ezen belül azonban a legnagyobb súlyt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye 1,5%-kal emelkedett, miközben a vasúti áruszállításé 8,1%-kal csökkent - olvasható a ksh.hu oldalon. A járvány a személyforgalmat nagyobb mértékben érintette: a helyközi közlekedés teljesítménye 53, a helyié 43%-kal lett kisebb. A légi közlekedés teljesítménye markánsan, 96%-kal visszaesett.
A helyközi személyszállításban 2021. január–márciusban a teljesítmény (2,8 milliárd utaskilométer) 53%-kal kisebb volt a 2020. I. negyedévinél. A szállítás iránya szerint a belföldi utasszállítás utaskilométerben mért teljesítménye 38%-kal csökkent. Ezen belül a kis súlyú hajós utazás szinte teljesen megszűnt, a vasúti 45, a buszos 34%-kal volt kevesebb. A nemzetközi személyszállítás teljesítménye 96%-kal visszaesett az egy évvel korábbihoz hasonlítva.
A szállított utasok száma (94 millió fő) 40%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a hajóval utazók száma 100, a légi utasoké 97%-kal volt kevesebb.
A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye és az utazások száma egyaránt 43%-kal elmaradt az előző év azonos időszakitól.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai is alátámasztják a HUNGRAIL törekvését a vasúti ágazat térnyerésére. A Covid19 világjárvány hatásaival már érintett 2020-as adatokkal összehasonlítva is csökkent a vasút részesedése az áruszállítási piacon 2021 első negyedévében. A pályahálózatidíj-támogatás, az egyeskocsi-fuvarozás beindítása és a kombinált fuvarozás támogatása egyaránt szükségesek ahhoz, hogy a közlekedésben valóban a leginkább fenntartható, zöld közlekedési mód, a vasút domináljon hazánkban és Európa-szerte.