Kitelt a Skodák ideje?
Nem sikerült olyan céget találni, amelyik ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti egységével szerelné fel a modern többáramnemű 380-as sorozatú villamos mozdonyokat, így még az is felmerült, hogy a Cseh Vasutak piacra dobja a gépeket, számol be az iho.hu
Egyszer már korábban is megpróbáltak vállalkozást találni az ETCS felszerelésére, de akkor a túl magas árajánlatok miatt szüntették meg a közbeszerzési pályázatot. A Cseh Vasutak az összes lehetőséget fontolóra veszi a 380-as sorozatú mozdonyokat illetően: szóba jöhet a hosszú távú bérbe adás, az áttelepítés, sőt az eladás is. A húsz 380-as sorozatú mozdony jelenleg főleg a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan eurocityken, valamint a Prága és Linz közötti expresszeken, ezen kívül még néhány cseh belföldi viszonylaton teljesítenek szolgálatot. A MÁV-START mozdonyvezetői körében közkedvelt vontatójárműről van szó.
A mozdonyokat viszont rövid időn belül fel kell szerelni az ETCS vonatbedolyásoló rendszerrel, ha továbbra is a fő vasúti korridorokon szeretnék őket mozgatni. Szorít az idő, hiszen 2025 januárjától ugyanis Csehországban a fő vasútvonalakon már kizárólag ETCS rendszerrel felszerelt vasúti járművek közlekedhetnek. A vonatbefolyásoló rendszer beszerelését vállaló és arra alkalmas cégek pedig Csehországban is kevesen vannak, sőt már jó előre el vannak látva munkával. Éppen emiatt kezdte mérlegelni a ČD, hogy mi is legyen a Messerschmittekkel. Döntés egyelőre még nem született, de mint kiderült, semmi sincs kizárva – még az is lehet, hogy eladják a mozdonyokat.
A Cseh Vasutak csak végső esetben adná el a mozdonyokat, előbb megpróbálnák bérbe adni, legalább tíz évre. A gépek Csehországon kívül Szlovákiában, Ausztriában, Magyarországon, Lengyelországban és Németországban közlekedhetnek. Első körben a ČD Cargo, mint a Cseh Vasutak Csoport teherszállítási vállalata jöhetne szóba, bérlőként és vásárlóként is.
A Cseh Vasutak 2004-ben írtak alá szerződést a Škoda Trasportation járműgyártóval, húsz új többáramnemű mozdony beszerzésére. Akkor 2,7 milliárd korona (mai árfolyamon 38 milliárd forint) volt a kontraktus értéke. A mozdonyokat 2009-ig kellett volna leszállítani a gyártónak. Ez viszont csak négy éves késéssel sikerült, és az is csak szépséghibával: a gépek nem kapták meg az összes környező országban a futásengedélyt. Akkoriban a gyártó azzal védekezett, hogy a fejlesztés ideje alatt megváltoztak az európai előírások az új mozdonyok gyártását illetően. Sőt a gyártó még egy perben plusz 1,4 milliárd koronát is kicsikart a megrendelőtől, plusz még megfizettették velük az inflációs záradékot is, ami még többszáz milliós költséget vont maga után. Így lett a Messerschmittből a Cseh Vasutak legdrágább mozdonya. Minden költséget beszámítva egy villamos mozdony 170 millió koronába (2,4 milliárd forint) került. Most, kilenc év szolgálat után pedig az eladásukat fontolgatják.