A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Kitelt a Skodák ideje?

,

Nem sikerült olyan céget találni, amelyik ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti egységével szerelné fel a modern többáramnemű  380-as sorozatú villamos mozdonyokat, így még az is felmerült, hogy a Cseh Vasutak piacra dobja a gépeket, számol be az iho.hu

Egyszer már korábban is megpróbáltak vállalkozást találni az ETCS felszerelésére, de akkor a túl magas árajánlatok miatt szüntették meg a közbeszerzési pályázatot. A Cseh Vasutak az összes lehetőséget fontolóra veszi a 380-as sorozatú mozdonyokat illetően: szóba jöhet a hosszú távú bérbe adás, az áttelepítés, sőt az eladás is. A húsz 380-as sorozatú  mozdony jelenleg főleg a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan eurocityken, valamint a Prága és Linz közötti expresszeken, ezen kívül még néhány cseh belföldi viszonylaton teljesítenek szolgálatot. A MÁV-START mozdonyvezetői körében közkedvelt vontatójárműről van szó.

A mozdonyokat viszont rövid időn belül fel kell szerelni az ETCS vonatbedolyásoló rendszerrel, ha továbbra is a fő vasúti korridorokon szeretnék őket mozgatni. Szorít az idő, hiszen 2025 januárjától ugyanis Csehországban a fő vasútvonalakon már kizárólag ETCS rendszerrel felszerelt vasúti járművek közlekedhetnek. A vonatbefolyásoló rendszer beszerelését vállaló és arra alkalmas cégek pedig Csehországban is kevesen vannak, sőt már jó előre el vannak látva munkával. Éppen emiatt kezdte mérlegelni a ČD, hogy mi is legyen a Messerschmittekkel. Döntés egyelőre még nem született, de mint kiderült, semmi sincs kizárva – még az is lehet, hogy eladják a mozdonyokat.

A Cseh Vasutak csak végső esetben adná el a mozdonyokat, előbb megpróbálnák bérbe adni, legalább tíz évre. A gépek Csehországon kívül Szlovákiában, Ausztriában, Magyarországon, Lengyelországban és Németországban közlekedhetnek. Első körben a ČD Cargo, mint a Cseh Vasutak Csoport teherszállítási vállalata jöhetne szóba, bérlőként és vásárlóként is.

A Cseh Vasutak 2004-ben írtak alá szerződést a Škoda Trasportation járműgyártóval, húsz új többáramnemű mozdony beszerzésére. Akkor 2,7 milliárd korona (mai árfolyamon 38 milliárd forint) volt a kontraktus értéke. A mozdonyokat 2009-ig kellett volna leszállítani a gyártónak. Ez viszont csak négy éves késéssel sikerült, és az is csak szépséghibával: a gépek nem kapták meg az összes környező országban a futásengedélyt. Akkoriban a gyártó azzal védekezett, hogy a fejlesztés ideje alatt megváltoztak az európai előírások az új mozdonyok gyártását illetően. Sőt a gyártó még egy perben plusz 1,4 milliárd koronát is kicsikart a megrendelőtől, plusz még megfizettették velük az inflációs záradékot is, ami még többszáz milliós költséget vont maga után. Így lett a Messerschmittből a Cseh Vasutak legdrágább mozdonya. Minden költséget beszámítva egy villamos mozdony 170 millió koronába (2,4 milliárd forint) került. Most, kilenc év szolgálat után pedig az eladásukat fontolgatják.

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok