Behúzzák a drótot a mizsei vonalon
A villamosítás mellett helyenként második vágány épül, emelkedik a sebesség és korszerűsítik az állomásokat a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalon. Vitézy Dávid, a BFK vezetője aláírta a támogatási szerződést Kutnyánszky Zsolttal, az ITM közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkárával a vasútvonal fejlesztésére. A Kormány döntése értelmében a BFK európai uniós támogatásból készíti elő a Budapest - Lajosmizse - Kecskemét vasútfejlesztést.
A Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal esetében 86 kilométer villamosítására, 63 kilométer pálya teljes, és 23 kilométer (Lajosmizse–Kecskemét) egyszerűsített átépítésére kell a terveket elkészíteni. A vonalon tíz állomás és hét megállóhely épül át.
A felújítást követően Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között a beépítettségtől függően 80–120 km/h lesz az engedélyezett sebesség, a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra azonban csak 60 km/h. Kőbánya-Kispest és Gyál között ahol lehetséges megépül a második vágány, és Gyáltól Lajosmizséig is lesz olyan szakasz, ahol két vágányon lehet majd közlekedni.
" Összességében a teljes vonalon három és félszer annyi utasra számítunk, mint amennyi a vírusjárvány előtti időkben utazott itt. Azért ilyen nagy a növekedési potenciál, mert jelenleg nagyon alacsony színvonalú itt a szolgáltatás, a vonatok csak óránként járnak, és akkor is csak 40–60 kilométer per órás sebességgel. Az utóbbi években itt még csökkent is a forgalom, miközben azokon az elővárosi vonalakon – az esztergomin és a székesfehérvárin –, ahol már megtörtént a pálya fejlesztése, ahol korszerű villamos motorvonatok álltak szolgálatba, megduplázódótt az utasok száma" – mondta Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A tervezőnek a szerződés szerint döntés-előkészítő és megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie. Ezt követően lehet menetrendi tervezetet készíteni. Az előzetes elképzelések szerint a fejlesztés után Gyáltól a jelenlegi 39 perc helyett kevesebb mint fél óra alatt lehet majd a Nyugati pályaudvarra érni, Ócsáról a csaknem egyórás menetidő háromnegyed óra alá csökken, Dabas 1 óra 22 perc helyett kevesebb mint egy óra alatt lesz elérhető, Lajosmizse pedig 2 óra helyett legfeljebb másfélre lesz csak a fővárostól.
A teljes tervezés és előkészítés értéke nettó 4,4 milliárd forint, a terveket jövő év közepére el kell készíteni, a kivitelezés 2023-ban indulhat.