Bemutatták az új menetrendet - bővülő kínálat, gyorsabb eljutási idő
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón ismertette a december 12-én életbe lépő 2021/2022-es vasúti menetrend változásait, amely már az utasok javaslatait is tartalmazza. Magyarország kormánya vasútbarát, így 2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósítva folyamatosan javítja a tiszta és energiahatékony közlekedési mód versenyképességét, a vasút térnyerését – közölte az államtitkár.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a vasúti kínálat minőségét az infrastruktúra, a járműállomány és az állomások állapota mellett alapvetően befolyásolja a menetrendi kínálat is. Az idén nyáron első alkalommal indították el kísérleti jelleggel a vasúti menetrendi tervezetek széles körű, online véleményeztetését. A beérkezett több mint háromezer érdemi, építő jellegű észrevétel alapján számos módosítást építenek be az új vasúti menetrendbe.
Mosóczi szerint az utasok európai színvonalú kiszolgálása érdekében korszerűsítik, villamosítják a pályahálózatot, az emeletes motorvonatok is közlekednek, a magyar fejlesztésű és gyártású IC+ vasúti kocsik a nemzetközi és távolsági forgalomban teszik kényelmesebbé, vonzóbbá a vasúti közlekedést, emellett folyamatosan újulnak meg a vasútállomások is, melynek leglátványosabb példája a Nyugati pályaudvar utascsarnokának műemléki rekonstrukciója.
A legfontosabb változások:
- Budapest és Dunaújváros között 20 perccel rövidül, egy óra közelébe csökken a menetidő
- A Hatvanból és Gödöllőről reggelenként elinduló új zónázó vonatok az eddigieknél 15 perccel hamarabb érkeznek a fővárosba
- Több elővárosi szakaszon is meghosszabbodik az üzemidő
- A menetrendváltástól a most még csak munkanapokon a Budapest Déli pályaudvar és Tatabánya között közlekedő vonatok a hétvégén is járnak majd, vagyis félóránként, Oroszlányig pedig óránként indul vonat szombaton és vasárnap is.
- Jelentős kínálatbővítést vezetnek be az Esztergom–Komárom vonalon. Esztergom és Süttő közötti szakaszon munkanapokon 8 pár vonat közlekedik majd, a csúcsidőszakokban óránkénti indulásokkal, csatlakozással a budapesti járatokhoz Esztergom-Kertváros állomáson. Több vonat meghosszabbított útvonalon Esztergom és Komárom, ebből egy vonatpár Esztergom és Székesfehérvár között közlekedik majd.
- Székesfehérvár–Pusztaszabolcs között munkanapokon reggel és délután új vonatpárok indulnak a munkába és iskolába járást segítve.
- Új közvetlen vasúti kapcsolat jön létre a Kecskemét–Cegléd–Szolnok útvonalon munkanapokon egy reggeli járattal, a délutáni időszakban 60 percenként induló vonatokkal.
- A nemzetközi szolgáltatási kínálat egyebek mellett Arad, Kolozsvár, Munkács, Kassa, Graz és Ljubljana irányába bővül.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a december 12-én életbelépő új vasúti menetrendben nagyobb kínálatot biztosítanak az utasoknak, a fővárosi elővárosban és a távolsági szolgáltatásban több InterCity közlekedik majd.
Négy évvel ezelőtt 130-140 InterCity közlekedett a MÁV hálózatán, az új menetrend életbe léptetésével ez a szám 200-ra növekszik. A szolgáltatás folyamatos bővítése annak köszönhető, hogy jobb állapotban vannak a vasúti pályák, és a gördülőállomány folyamatosan fejlődik – mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.