A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

A nulla százalékos bérfejlesztéssel kapcsolatban indított Kollektív Munkaügyi Vita nem vezetett eredményre.

,

A Mozdonyvezetők Szakszervezete október 25-én a 2021. évi 0, azaz nulla százalékos bérfejlesztést továbbra is elutasítva Kollektív Munkaügyi Vitát kezdeményezett a MÁV-START Zrt.-nél. Négyfordulós intenzív egyeztetésen vagyunk túl, a MOSZ a mai tárgyaláson már látott némi elmozdulást az addig ismert munkáltatói állásponttól, azonban konkrétumok és kötelezettségvállalás hiányában a Kollektív Munkaügyi Vita keretében lefolytatott vita nem vezetett eredményre, így további jogi lehetőség nyílt meg gazdasági és szociális érdekeink érvényesítésére. A további lépésekről a MOSZ Küldöttközgyűlése december 15-én dönt.

A Kollektív Munkaügyi Vita benyújtásakor megfogalmazott követelésünk a mozdonyvezetők, motorvonat vezetők 2021. évi keresetének növelése bruttó 546.000 Ft összeg (bér) kifizetésével vagy nettó 363.000 Ft béren kívüli juttatás biztosításával. Megfontolásra javasoltuk, hogy a többi vasutas munkavállalónál is vizsgálja meg a munkáltató a reálkereset veszteség kompenzálásának lehetőségét.

A Kollektív Munkaügyi Vita során négyfordulós egyeztetés történt, a tárgyalásokon a Mozdonyvezetők Szakszervezete fenntartotta követelését, a reálbérveszteséget továbbra sem fogadja el. A 3 éves bérmegállapodás aláírása óta eltelt időben a magyarországi infláció tovább növekedett, a keresetek vásárlóértéke tovább csökkent.

Az egyeztetéseken a Munkáltató kijelentette:

  • Elkötelezett a június 25-én létrejött a MÁV-Volán csoport egészére kiterjedő hatályú bérmegállapodás mellett, ahhoz tartja magát
  • A MÁV-START a Tulajdonostól a bérmegállapodás keretein belül meghatározott bérintézkedések végrehajtására kapott felhatalmazást, nincs lehetősége azt meghaladó juttatására kötelezettséget vállalni és a pandémia alatti bevételkiesés alapvetően meghatározza a pénzügyi lehetőségeket
  • Arra törekszik, hogy a Munkavállalóknak optimális juttatásokat, jövedelmi viszonyokat biztosítson, erre tud felelősséget vállalni, így megvizsgálja, hogy milyen lehetőségei vannak. Ez nem veszélyeztetheti működését és a 3 éves bérmegállapodás keretei között kell, hogy biztosítsa a juttatásokat, a stabil és biztonságos munkahelyet
  • Álláspontja szerint középtávon az alapbérek fejlesztése olyan mértékben haladta meg az infláció mértékét, hogy nemhogy reálbérveszteség, hanem inkább reálbérnövekedés valószínűsíthető
  • Elkötelezett abban, hogy valamennyi Startos munkavállalónak optimális juttatásokat, jövedelmi viszonyokat biztosítson. ennek érdekében vizsgálja milyen lehetőségei vannak, mely vizsgálatokat követően érdekképviseleti egyeztetést kezdeményez

A MOSZ álláspontja a tárgyalásokon elhangzott munkáltatói kijelentésekkel kapcsolatban a következő:

  • Követelésünk számításának alapja a mozdony- és motorvonat vezetők átlagbérének 2020/2021. évi alakulása, valamint a 2021. évi infláció tény és éves várható értéke
  •  Az idei 0%-os bérfejlesztés jelentős reálkereset veszteséget jelent, ez mind a MOSZ által képviselt, mind a további vasutas munkavállalók esetében igaz
  •  Az elszenvedett reálkereset veszteséget kompenzálni szükséges
  • A tárgyalások során a Munkáltató a reálkereset veszteséget nem ismerte el, álláspontja szerint hosszabb időszakot kell vizsgálni nem csak az idei évet. A MOSZ nem tartja célravezetőnek a múltba való révedezést, követelésünk az idei évben elszenvedett reálkereset veszteség ellentételezésére vonatkozik
  • A 3 éves bérmegállapodás sem fogja biztosítani a reálkeresetek szinten tartását
  • A MOSZ továbbra is elkötelezett abban, hogy amennyiben a helyzet indokolja, felülvizsgálatra kell, hogy kerüljön a 3 éves bérmegállapodás
  • A pandémiás időszakban a nemzetgazdaságban a keresetek jobban nőttek, mint az infláció mértéke, a vasutasok sem járhatnak rosszabbul, mint a magyar nemzetgazdaság egyéb munkavállalói
  • Ami a pandémiás helyzet kapcsán a Munkáltató részéről elhangzott, lényegében azt jelenti, örüljünk, hogy van munkánk. Ez a munkáltatói álláspont a MOSZ számára elfogadhatatlan és nem tárgya a munkaügyi vitának sem
  • A MOSZ követelését fenntartva nyitott arra, hogy januárban konkrét közzétett inflációs tényadatok ismeretében kerüljön sor a veszteségek kompenzálására, ha erre a Munkáltató kötelezettséget vállal

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok