Energiatakarékos vezetéstechnika - jönnek a 4000-es szilik?
Hosszú interjút közölt a telex.hu Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkárral, aki takarékos vezetéstechnikára oktatná a mozdonyvezetőket és felszámolná a lassújeleket.
Az államtitkár kijelentette, az energiaárak alakulása miatt várhatóan130-140 milliárdos többletköltsége jelentkezik a MÁV-Volán csoportnak, emiatt takarékossági intézkedések történnek. Leállították a cégautós lízingszerződéseket, és felére csökkentik a MÁV csoport céges autó flottáját, mind ez havonta 39 milliós megtakarítást jelent. Az elővárosi közlekedésben csökkentik a motorvonatok közlekedését, a kevésbé kihasznált időszakban dupla szerelvények helyett egy motorkocsit közlekedtetnek.
Az energia hatékony felhasználása érdekében a mozdonyvezetőket oktatni kívánják az optimális vezetéstechnikára. Mint Vitézy Dávid elmondta: " Jelentős mozgástér van az energiamegtakarításban, ha egy vonatot ideális, optimális görbén gyorsítanak-lassítanak, ugyanúgy mint egy autónál. A négyes metró automata vonatvezető rendszere is így optimalizál, és minden buszvezető tudja, hogy a pénztárcájára megy, mekkora gázfröccsöt ad. Őket motiválja a BKV vagy a Volánbusz az üzemanyag-megtakarításban. A vasúton ez nincs meg, és erről nem a kollégák tehetnek, hanem a mérés és visszajelzés hiánya. De nem azt mondom, hogy őrült szigorú számonkérés lesz mostantól, hanem azt, hogy elkezdjük végre mérni az áramfogyasztást, még akkor is, ha tudjuk, hogy a vasút a legenergiahatékonyabb közlekedési mód. Ez Ausztriában pontosan így megy, még a félig magyar GYSEV is így működik a határ túloldalán. Ha látjuk a számokat, elkezdhetjük oktatni a mozdonyvezetőket arra, hogyan tudnak energiahatékonyan vezetni."
A lassújelek miatt a vontatási energia felhasználása pazarló és indokolatlan. Az államtitkár kijelentette: "Ha valaki, akkor én igazán a lassújelek ellensége vagyok, és ezen változtatni kell. De éppen annál fontosabb az energiatudatosság, minél több a gyorsítás-lassítás. Ez nyilván a mérhetőségen nem változtat, hogy egy egyszerű BKV-s példát mondjak: más a fogyasztási norma egy 11-es busz vezetőjének a Rózsadombon és más a pesti síkságon. A normához képest lehet mérni a tényleges fogyasztást. Egyáltalán nem jó, ha a fővonalon vannak pályahibák miatti lassújelek. 2023-tól a kritikus fővonali lassújelek megszüntetése minden eddiginél nagyobb prioritást kap a MÁV beruházási forrásainak tervezésénél. Most zajlik ilyen munka például a debreceni fővonalon, vagy kezdődik hamarosan Miskolc és Füzesabony között. A MÁV első dolga mégiscsak az, hogy a legtöbb ember által használt vonatok pontosak, gyorsak, kényelmesek legyenek, ezt a vasút saját beruházási forrásainak felhasználásánál is érvényesítenünk kell."