A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Az egyes kocsi támogatásnak köszönhetően sikerült vasúton tartani az árut

,

A vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról tavaly novemberben négy társasággal született megállapodás óta ötmillió tonna árut továbbítottak ebben a rendszerben írja a MÁV Zrt. közleménye. Az érintett vállalatok a CER Hungary Zrt., a Floyd Zrt. (új neve Eurogate Rail Hungary Zrt.), a GYSEV Cargo Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH), a sor később az MMV Magyar Magánvasút Zrt.-vel bővült. 

Az állami támogatás évi 6,4 milliárd forintos forrást jelent öt éven át, 2022-től 2025-ig lehet rá pályázni. Az Európai Bizottság által jóváhagyott, vissza nem térítendő támogatást az Építési és Közlekedési Minisztérium nyújtja, és a MÁV Zrt. folyósítja továbbtámogatóként. A MÁV közleménye kiemeli, hogy az ötmillió tonnás mennyiség vasúti fuvarozása révén több mint egymilliárd árutonna-kilométer fuvarteljesítmény maradt vasúton, több százezer tehergépjárműtől mentesítve a közutakat, ennek köszönhetően pedig 79 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb került a légkörbe. A MÁV számításai alapján a szegmens meg tudta tartani korábbi teljesítményeit, és minimális növekedés is tapasztalható az előző év azonos időszakához viszonyított adatokhoz képest. Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer (egy tonna tömegű áru egy kilométer távolságra való elszállítása) fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban részt vevő öt vasúti társaságnak a MÁV és a GYSEV hálózatán.

A Hungrail korábbi adatai szerint évente mintegy 12 millió tonna árut továbbítanak a hazai síneken az egyeskocsi-szolgáltatás keretében, és ismert, hogy e munka mintegy 90 százalékát az RCH végzi. Az egyeskocsi-szolgáltatás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen, mert továbbra is biztosítja 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik piacra juttatását, és közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza. A 2030-ig tartó európai uniós környezetvédelmi cselekvési program célkitűzései között szerepel ugyanis az üvegházhatású gázok kibocsátásnak jelentős mérséklése az Európai Unió összes országában. Emellett szintén uniós cél, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig elérje a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot.

2022 november-december

Mozdonyvezetők Lapja

2022 november-december

  • Levél Lázár János miniszternek
  • Fontos kérdések és válaszok
  • 2023. évi kilátások
  • Területi hírek
  • Nemzetközi kapcsolatok
  • Tornyok omlanak
  • Téli mese
  • Megállni, de hogyan és hol

Megtekintés Korábbi számok