Van-e a vonalbezárásnak alternatívája? Van!
Annak ellenére, hogy továbbra is Bz motorvonatok szolgálják ki, a Komárom-Székesfehérvár vasútvonalon több mint tízszeres utasszám-növekedés tapasztalható. 2022-ben érdemi szolgáltatásfejlesztéssel valós vasúti kínálat bevezetésről döntött a közlekedési államtitkár, kétóránkénti ütemes menetrenddel, a vonat két végén csatlakozással és átszállási lehetőséggel a Budapest-Székesfehérvár és a Budapest-Győr vasútvonal vonataihoz - olvasható Vitézy Dávid közösségi oldalán.
A Székesfehérvár-Komárom vasútvonalat 2009 decemberében a Bajnai-kormány bezárta, 2010 júliusában a hivatalba lévő Orbán-kormány újranyitotta, de csökkentett menetrendi kínálattal. A későbbi járványmenetrendnek csúfolt járatritkítás után az elmúlt évekre már csak napi 2 vonat közlekedett, az is használhatatlan időpontokban: egyik irányban 10 és 14, másik irányban 13 és 19 óra körül.
A vonal az egyik első kiválasztott lett, ahol 2022-ben érdemi szolgáltatásfejlesztéssel valós vasúti kínálatot vezettek be kétóránkénti ütemes menetrenddel.
A járműpark persze ilyen gyorsan nem változott, továbbra is (jobb esetben) Bz motorvonatok járnak a vonalon, nyilván korszerű motorvonatokkal jóval többen választanák a vasutat.
Az értékesítési statisztikák igazolják az intézkedést és azt, hogy normális menetrenddel lehet életet lehelni egy ilyen vonalba.A tízszeres utasszám-növekedés a vármegyebérlettel és székesfehérvári helyi bérlettel utazók nélkül is megvan, velük együtt bizonyosan még jelentősebb a bővülés. Valószínűleg ennek is köszönheti a vonal, hogy a 2023-as Lázár János nevével fémjelzett vasútvonal-bezárási hullámot megúszta.
Mi a tanulság? Érdemes az életképes, egyébként fejlődő településekkel, munkahelyekkel teli környékeket kiszolgáló regionális vasútvonalak felélesztésébe fektetni, életképes menetrendeket bevezetnii. Számos idén nyáron bezárt vasútvonalban van vagy kis fejlesztéssel lehetne hasonló potenciál.