Nehezen indul a bértárgyalás a MÁV-Volán csoportnál
A Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács mai ülésén a szakszervezetek ismertették jövő évre vonatkozó bérigényüket, a MÁV azonban nem adott bérajánlatot az érdekképviseletek számára.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója az érdekképviseletek által mondottakra úgy reagált, hogy továbbítja a tulajdonos felé, majd az országos minimálbér és garantált bérminimum meghatározását követő újabb egyeztetésre tett ígéretet.
A CsÉT ülésen a MOSZ megismételte korábban megfogalmazott bérkövetelésének egyes elemeit, közte a 18%-os alanyi jogú alapbérfejlesztést. Az érdekegyeztető tanácsot alkotó többi szakszervezet jellemzően 15%-os alapbéremelést tart szükségesnek, a SZAKSZ 25%-os igényt jelentett be.
Az egyeztetés napirendjén szerepelt még a MÁV-Volán csoport aktuális ügyeiről szóló tájékoztató melynek keretein belül Pafféri Zoltán a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, a Magyar Vasút jövője koncepció kidolgozásra került, a Kormány tárgyalta és elfogadta azt, finanszírozási oldala még kidolgozásra vár. A program célja a járműállomány megújítása, a lassújelek felszámolása, egy hatékonyabban működő vállalatcsoport kialakítása. Erősíteni kell a vasúti ágazat munkaerő-megtartási képességét, a magyar járműgyártás és a magyar pályaépítési kapacitások felhasználásával.
Az érdekképviseletek álláspontja egyértelmű, a magyar vasút megújításához a vasutasok munkájának nagyobb mértékű elismerése is szükséges, a tulajdonos a 2024. évi bérigények teljesítésével ezt kifejezheti.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete mellékvonalak további sorsára vonatkozó kérdésére a munkáltató elmondta, hogy a módváltásra ítélt vonalak helyzetéről még nem született tulajdonosi döntés.
A munkáltató részéről elhangzott, a vasút versenyképességének növelése érdekében folyamatban van a képzési és vizsgáztatási rendszer felülvizsgálata, az egyes munkakörökre vonatkozó tudásanyag újrafogalmazása. A MOSZ szóvá tette, hogy mindez az érdekképviseletek bevonása nélkül történik.