A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Sikeres pályán az RCH

,

Tizenöt éve jött létre a Rail Cargo Hungaria, Magyarország piacvezető vasúti áruszállító társasága, Kovács Imre vezérigazgató további kínai mozdonyokat kíván vásárolni, és osztrák bért kell, hogy adjon a mozdonyvezetőknek, hogy ne Ausztriában keressék a kenyerüket.

Hosszú interjút adott a Világgazdaságnak az RCH vezérigazgatója, aki a társaság előtt álló kihívásokról, az árufuvarozási piac alakulásáról, várt megrendelésekről, új mozdonyok beszerzéséről beszélt.

Erős versenyben van a közúttal és a magánvasutakkal is az RCH, az irányvonatok szegmensében a magánvasutakkal, az egyeskocsi fuvarozásban pedig a közúttal. Az elmúlt 20 évben a vasút hátrányára változott a modal split (szállításimód-váltás), közben az elmúlt években megsokszorozódott és hektikusan változott a villamos energia ára a vasút számára, míg a dízelolajé a közút számára kevésbé. A fuvarozási piac tavaly egész Közép-Európában visszaesett, vagyis növekedő helyett csökkenő pályán vagyunk - jelentette ki.

Az irányvonati szegmensben a piac lejtmenetben van, az acélipar problémái miatt kiestek a Dunaferr és a csehországi acélmű megrendelései. Már elkerüli Magyarországot az ukrán áru is – a legnagyobb tétel a gabona – Lengyelország és Szlovákia felé. A növekvő költségek továbbhárítása pedig jelenleg nem keresztülvihető, a megoldás csak a saját kiadások lefaragása, miközben a béreket folyamatosan emelni kell.

Az RCH mozdonyvezetőknek nagy lehetőség Ausztriában dolgozni és ma már csak nyelvi korlátja van ennek. Egyértelmű, hogy amint átlépi a határt a vonat Ausztria felé, osztrák bért kell fizetni a mozdonyvezetőinknek. De továbbmegyek: ha ugyanezt a bért nem kapja meg nálunk a belföldi vonalon, az osztrák vasút tárt karokkal várja - mondta a vezérigazgató.

Két kínai villany-hibrid, akkumulátoros vonali mozdony már Magyarországon fut, és van két ugyanezzel a technológiával működő tolatómozdony is. Ilyet Európában az RCH használ elsőként, nagyon kedvezőek a bevetésükkel kapcsolatos tapasztalatok. Kifejezett előny a társaságnak, hogy a legmodernebb mozdonyokkal dolgozik: a kínaiak mellett Siemens Vectronok, Taurusok valamint Traxx mozdonyok. Most tárgyal az RCH a kínai mozdonyokra vonatkozó opció lehívásáról, ami 20 további mozdonyt jelenthet. Ezekkel Kelet-Európában  egészen Görögországig lehet majd fuvarozni.

A nehézségek ellenére Kovács Imre bizakodó. A közép-európai térségben két üzlet ígér nagy forgalomnövekedést: az ukrán áruk forgalma – beleértve Ukrajna újjáépítését és az újra nyíló kínai tengelyt –, valamint az akkumulátorgyárak bővülése. Az Európai Unióban 40 akkumulátorgyár épül, ami hatalmas fuvarozási feladatot jelent, egyben jelentős kihívást is, amelyre az itt dolgozó minden vasúttársaságnak fel kell készülnie. A szegmens volumene 2022-ben 23 ezer tonna volt, ami ennél 2023-nak már az első nyolc hónapjában 20 százalékkal nagyobb volt, és azóta is nő. Ha a magyar vasút középtávon fel tud készülni az ukrán forgalmakra, az akkumulátorokra és az autógyárakra, akkor megváltoztathatja a mostani, kedvezőtlen helyzetet.

Tizenöt év alatt komoly fejlődést mutat az RCH. A MÁV árufuvarozó leányvállalatának 2009-es megvásárlásakor a Rail Cargo Austria 102,5 milliárd forintos vételárat fizetett a magyar államnak. Az akkor még MÁV Cargo néven működő társaság rossz állapotban volt: kocsijainak a többsége elöregedett, nem voltak mozdonyai, árukezelése elavult technológiával folyt. Eszközparkját azonban az új tulajdonos nagy beruházásokkal korszerűsítette, megteremtette Magyarország legmodernebb mozdonyflottáját – a tavalyi fuvarfeladatok 86 százalékát saját mozdonnyal teljesítette –, számos folyamatát automatizálta, tevékenységét kiterjesztette Dél-Kelet-Európa ipari övezeteire. 

A sikeres privatizáció eredményeként nagy, egységes és sikeres szervezet épült ki. A piacvezető vasúti árufuvarozó vállalat, a Rail Cargo Hungaria mellett a vállalatcsoporthoz tartozik a kelet-nyugati áruforgalmak fordítókorongja, a Rail Cargo Terminal – BILK, Magyarország legnagyobb vasúti speditőre, a Rail Cargo Logistics – Hungaria, az adriai, balkáni és ázsiai forgalmakat kezelő Rail Cargo Operator – Hungaria valamint a Miskolcon működő járműjavító, a TS Hungaria. A Rail Cargo Group magyarországi leányvállalatai együtt mintegy háromezer munkavállalónak és az ország vasútállomásain dolgozó több ezer magyar vasutasnak biztosít megélhetést.

2024. 1.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 1.szám

  • Megállapodás - garantált reálkereset emelkedéssel
  • Sikeres pályán az RCH
  • Szép volt, jó volt, elég volt!
  • Made in Hungary
  • Csak egy ugrás Bécs

Megtekintés Korábbi számok