Korszerűsítés
Már tervezik a ferihegyi repülőtérre vezető vasútvonalat - Előkészítik az új gyorsforgalmiút-építést. Jövőre 1100 milliárd forintnyi közlekedési beruházás indulhat el az országban, gyorsforgalmi utak, pályaudvarok, hidak épülnek és újulnak meg. Januárban pedig kiírják a közszolgáltatási pályázatokat a távolsági autóbuszos szolgáltatóknak.
Sikeres évet zárt a közlekedési ágazat 2015-ben, de jelentős feladatok várnak jövőre is a kormányzatra - mondta tegnap Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az előttünk álló évben 1100 milliárd forintnyi közlekedési beruházás indulhat el az országban, erre a tervek szerint 670 milliárdot ki is fizetnek 2016-ban. Közúton mintegy 300 kilométeren kezdődnek fejlesztések 520 milliárd forintból, vasúton 370 kilométeren 600 milliárd forintból - ismertette. Tasó László felidézte, 2020-ig közlekedési fejlesztésekre 2600-2800 milliárd forintot terveznek.
A vasúti fejlesztések között megemlítette, hogy kötött pályás összeköttetést építenek ki a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérhez. Ennek a fejlesztésnek a tervezése már megkezdődött. A tervek kiterjednek a Nyugati és Keleti pályaudvar rekonstrukciójára is. Ezzel felelt az államtitkár lapunk kérdésére, amelyben a fővárosi fejpályaudvarok felújításáról érdeklődtünk. Az említett két pályaudvar mellett még országosan tucatnyi vasúti fogadóépületbe költözik kormányablak, és jó néhány városban költöztetik együvé a busz- és a vasútállomást.
Az államtitkár jelezte, hogy 2016 januárjában kiírják a közszolgáltatási pályázatokat a távolsági autóbuszos szolgáltatók számára. Ez azt jelenti, hogy a Volán-társaságoknak - illetve a regionális átalakítás után közlekedési központoknak - meg kell pályázniuk jelenlegi piacukat, ami új helyzetet teremt. Eközben a kormány tízéves közszolgáltatási szerződést kötött a személyszállításra és a vasúti pálya működtetésére a MÁV-csoporttal és a GYSEV-vel. A két vasúttársaság uniós pénzből újabb motorvonatokat is vásárolhat. Tasó László szerint megfontolják, hogy a ferihegyi vonalon 600 személyes szerelvények szállítsák az utasokat.
A jövő évben megkezdődik az új gyorsforgalmi úttípus, a gyorsút építésének az előkészítése. Tasó László a Kaposvárra, Ózdra, Esztergomba vezető utakat említette. Emellett megújul az útfenntartás is. Új vezetéssel és finanszírozással kezd neki a jövő évnek a Magyar Közút. Jövőre 60, majd a következő években 73, 80, 88, illetve 98 milliárd forint áll rendelkezésre, hogy ne csak javítgassák, hanem akár teljesen újjáépítsék az elhasználódott útvonalakat.
Tasó László összegezte a közelmúlt infrastrukturális fejlesztéseit. Eszerint uniós és hazai pénzek segítségével 853 kilométer új út épült meg 2007-2015 között, és több mint 2800 kilométer utat újítottak fel. Az idén 63 kilométernyi új gyorsforgalmi szakaszt adtak át, egyebek mellett az M43 Makó-országhatár és az M85 Győr-Csorna közötti szakaszát. Ezek januártól be is kerülnek a díjfizető rendszerbe. Emellett csaknem 70 kilométeren vehettek birtokba az autósok települési elkerülőutakat, például Győrött, Kecskeméten, Mórahalmon vagy Nyíregyházán. A főutak burkolatát csaknem 300 kilométeren erősítették meg.
Az idén befejeződött a dél-balatoni felújítás első, és megkezdődött a második üteme. Lezárult a vasútvonal korszerűsítése Püspökladányig, és folytatják a munkát Debrecen-Apafa állomásokig. Az állomások felújítása közül Tasó László egyebek mellett említette a váci, a pilisvörösvári, a solymári és a füzesabonyi beruházást, illetve azt, hogy nagy programként megvalósulhat a székesfehérvári állomás felújítása.
Háromszázhetven vasúti kilométeren kezdődnek fejlesztések. Megújul a Nyugati és a Keleti pályaudvar is.