mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2964/html/a-sinek-amik-osszeko.html

A sínek, amik összekötnek minket

Írta: ,

Április 17-én Bécsben találkoztak egymással a közép-kelet európai mozdonyvezető szakszervezetek elnökei.  Az osztrák Gerhard Tauchner kezdeményezésére  létrejött megbeszélésen a magyar, szlovák, cseh és szlovén szakszervezet vezetői a vasúti közlekedés liberalizációja, a határon átnyúló foglalkoztatás legfontosabb kérdései mellett a mozdonyvezetők képzési rendszerét, munkaidőbeosztását és a létszámhelyzet alakulását is áttekintették.

a-sinek-amik-osszeko

 A Mozdonyvezetők Szakszervezetét Barsi Balázs elnök és Róka György nemzetközi referens képviselte.

A találkozón világossá vált, hogy nem csak a sínek, hanem a szakszervezeteket foglalkoztató kérdések is összekötnek bennünket. Ez leginkább a mozdonyvezetők foglalkoztatásával kapcsolatos gondok, a képzési rendszer hiányosságai és a létszámhiány kapcsán derült ki. Valamennyi országban komoly létszámhiány van a mozdonyvezetőket érintően, amely túlóráztatást okoz ez pedig fáradtsághoz, elfásultsághoz, motiválatlansághoz vezet.  A létszámhiány miatt, a vasútvállalatok a rövidebb képzési időben és az egyszerűsített és csökkentett műszaki tartalmú tananyagban látják a megoldást, ez azonban vasútbiztonsági kockázatot is jelenthet. A túlóráztatás általános jelenség, mértéke azonban eltérő és a havi kötelező munkaidő nagysága sem azonos. Legmagasabb  havi kötelező munkaidő Magyarországon van. 

A vasúti közlekedés liberalizációja számos kockázattal jár. A bürokraták által tervbe vett kisebb nyelvi követelmény, súlyosan sértheti a biztonságot. Az alacsonyabb szintű nyelvtudás rendkívüli eseményeknél, baleseteknél súlyos kockázatot jelent. A kihívásokkal szemben közösen kell fellépni, érdekeinket egyeztetni kell. Az ember, a munkavállaló szempontjai kell, hogy előtérbe kerüljenek a piacnyitást követően is. A szociális dömping vesztese csak a munkavállaló lenne.

 A határátmenet kapcsán fontos olyan rendszer kiépítése, amikor egy másik országban vasúti járművet vezető munkavállaló szükség esetén, rendkívüli helyzetetekben segítséget kérhet a helyi viszonyokat jól ismerő, az adott nyelvet anyanyelvi szinten beszélő mozdonyvezetőtől. Ennek érdekében a kétoldalú kapcsolatokat is meg kell erősíteni.

Megállapodás született arról, hogy a jövőben rendszeres találkozóra lesz szükség.

 

 

HÍRARCHÍVUM