mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3008/html/kell-a-tulajdonos-ho.html

Kell a tulajdonos hozzájárulása, hogy a MÁV bért emelhessen

Írta: ,

VÉT ülés keretein belül megkezdődtek a tárgyalások az ezévre vonatkozó kiegészítő béremelésről. Dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató bevezetőjében szólt a MÁV-csoport előtt álló kihívásokról, ugyanakkor kijelentette, hogy a MÁV teljesítőképességének határán mozog. Műszaki és humán területen is fejlesztésekre van szükség.

kell-a-tulajdonos-ho

Homolya Róbert elmondta, elkészült az új vasútstratégia amely új pályára helyezi majd a vasutat a következő évekre tervezett fejlesztéseknek köszönhetően. Mind a járműbeszerzés, mind a pályafelújítás esetében kiemelt projekteket említett, az emeletes vonatok vásárlására és a kelebiai vasútvonal átépítésére fordítandó összeg nagysága is azt mutatja, hogy a kormány figyelmet fordít a vasúti közlekedésre. Ahhoz azonban, hogy a közösségi közlekedéssel kapcsolatos elvárásoknak megfeleljen a magyar vasút, további intézkedésekre is szükség van, mert nagy a lemaradás. A szolgáltatás növelése nem megy a törzsvonalak fejlesztése nélkül, a MÁV ezeken a területeken teljesítőképességének határán van.  A vasútstratégiában megfogalmazott célok teljesüléséhez, a kormánynak is rá kell bólintania az elképzelésekre.

A MÁV vezetője megköszönte a szakszervezetek hatékonyságjavító javaslatait, bejelentette, hogy ezek megtárgyalására további egyeztetések következnek, de a képzési, vizsgáztatási rendszer átalakítása kapcsán már konkrét lépések is történtek. A munkáltató javaslata szerint 61 munkakörben megszűnne a hatósági vizsga kötelezettség, Homolya Róbert már tárgyalt erről az ITM vezetőjével. 

Mint ismeretes a március 25-én aláírt bérmegállapodásban foglaltaknak megfelelően a munkáltató vállalta, hogy az 5%-os  márciusi bérfejlesztés végrehajtása után, legkésőbb 2019. július 31. napjáig elemzést készít a bértorlódás hatásairól és ennek alapján javaslatot tesz azok kompenzálására, melynek részbeni forrását képezheti a munkáltatói közterhek csökkentése. 

Július 1-től 2%-kal csökkent a szociális hozzájárulási adó, ez a munkáltatónak megtakarítást jelent, ennek mértéke 1,8 Mrd Ft. A MÁV kérte a tulajdonost, hogy ezt béremelésre fordíthassa, ezen kívül, saját forrást is kívánnak bérfejlesztésre bevonni. A munkáltató ismertette,  milyen elvek mentén kíván kiegészítő béremelést megvalósítani. A stratégiai munkakörökben, a létszámhiánnyal küzdő végrehajtó szolgálatban foglalkoztatott dolgozóknak tervez emelést a vállalat, ez a MÁV-csoport dolgozói közül  hozzávetőleg 18300 főt érintene. A tulajdonostól még nem érkezett válasz, a MÁV kérésére. Ennek ismeretében fogalmazza meg részletes javaslatait a MÁV, majd folytatódnak a tárgyalások, várhatóan jövő hét csütörtökön.

A MOSZ hozzászóláásban kiemelte a minőségi munkaerő megtartásának fontosságát, ehhez szükséges de nem biztos, hogy elégséges lesz a mostani bérfejlesztés. 

A szocho csökkenése a VBKJ nettó értékénél is eredményez megtakarítást, ennek összege azonban átlagosan kevesebb mint 2000 Ft. A MÁV azt javasolta, hogy ennek VBKJ felhasználásáról ne nyilatkozzanak év közben a munkavállalók, hanem év végén kerüljön jóváírásra. Az alanyi jogú SZÉP kártyára juttatás esetében 900 Ft a megtakarítás, ezt béremelésre kívánja fordítani a munkáltató. A szakszervezetek mindkét javaslatot elfogadták.

A munkáltató bejelentette, hogy az alanyi jogú SZÉP kártya utalás még a vasutasnap előtt megvalósul.

HÍRARCHÍVUM