mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3018/html/zokkenokkel-de-vegre.html

Zökkenőkkel, de végre sínen az első húsz IC+ kocsi

Írta: ,

Elkészült a MÁV-START Zrt. első húsz, saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki vasúti járműjavítási telephelyen – jelentette be a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.

zokkenokkel-de-vegre

Homolya Róbert elmondta: augusztusban elkezdődhet további hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése, amihez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság. Közölte, a több mint ötven százalékos hazai beszállítói aránnyal épülő új flotta nemcsak modern, dizájnos, hanem praktikus, kényelmes, ráadásul a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz.

Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba.  A beruházások és a beszerzések akár évi ötven IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. Kiemelt cél, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb arányban vállalhassanak szerepet – hangsúlyozta.  Kitért arra, hogy az IC+ kocsik gyártása jelentős munkahelyteremtő hatással bír: kétszázötven embernek biztosít munkát a MÁV-Starton belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.

Az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak majd az utasok. A MÁV-START hosszú távon szeretné folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább háromszáz új IC+ kocsira van szükség a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig – jegyezte meg a MÁV első embere.

A járművek hagyobb részére Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket; a több célra felosztott belterű kocsik engedélyezése a típusvizsgálatok után történhet meg. A 20 IC+ bekerülési értéke 9,3 milliárd forint.

Az IC+ program kezdeményezője a vasúttársaság korábbi vezérigazgatója, Zaránd György volt, aki azzal indokolta a személykocsigyártás megkezdését a szolnoki járműjavítóban, hogy ez a tevékenység biztosítja a telephely hosszú távú fennmaradását. Úgy vélekedett, hogy a MÁV-START járműállománya az uniós forrásoknak köszönhetően korszerűsödik, és egyre kevesebb szükség lesz a javítói kapacitásokra. A járműgyártás ezzel szemben hosszú távon munkát adhat Szolnokon.

Az IC+ kocsik prototípusa 2013 nyarán készült el, az Ausztriában végzett futópróbák után egy évvel később mutatták be a nagyközönségnek, majd az InnoTrans kiállításon Berlinben büszkélkedett vele a MÁV-START. Az NKH ezután engedélyezte az elsőként elkészült két kocsi közlekedését a személyforgalomban.

Csépke András, Zaránd György utódja is elkötelezett volt a sorozatgyártás beindítása és hosszú távú felfuttatása mellett, több száz személykocsit, később mellékvonali motorvonatokat is tervezett előállítani. A sorozatgyártás elindulását 2016-ra tervezte a társaság, a tervek legalább száz kocsi gyártásáról szóltak, kormánydöntés is született a gyártás finanszírozásáról. 2018 decemberére húsz kocsinak már el kellett volna készülnie, azonban 2019 év elejéig csak hat építése fejeződött be.

 

HÍRARCHÍVUM