mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3054/html/az-atlagos-beremeles.html

Az átlagos béremelésnél több kell

Írta: ,

A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumában résztvevő ágazati szakszervezetek szerint elengedhetetlen, hogy a nemzetgazdasági átlagot jelentősen meghaladó (azaz a bruttó hazai termék bővülését, az infláció mértékét és a munkaerőpiaci eltérítést is magában foglaló) keresetfejlesztésre kerüljön sor a következő években.

az-atlagos-beremeles

A tárgyalások megkezdésének előmozdítására Dávid Ilonának, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (Stratosz) elnökének írtak levelet a szakszervezetek.

A munkavállalói érdekképviseletek továbbra is érdekeltek a középtávra szóló megállapodásokban, tekintettel azonban a rövid távú kihívásokra, mindenekelőtt a 2020. és 2021. évekre látják indokoltnak – konkrét mértékeket is tartalmazó – bérmegállapodás megkötését. Az ágazatok eltérő helyzetére figyelemmel, egyetértve az illetékes kormányzati szereplők korábbi nyilatkozataival, az érintett szektorban – eltérően az elmúlt három éves időszaktól – egy differenciáltabb jövedelempolitikára van szükség. Abban minden érintett ágazati szakszervezet egyetért, hogy a  versenyszférához történő bérfelzárkóztatás (azaz mindenképpen kétszámjegyű keresetfejlődés) elengedhetetlen, ellenkező esetben a munkaerő elvándorlása megállíthatatlan és a közfeladatok ellátása kerül veszélybe.

Az érintett ágazati, közfeladatot ellátó vállalatoknál működő szakszervezetek nevében Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke által elküldött levélben az érdekképviseletek hangsúlyozzák, hogy a közösségi közlekedésben mindenekelőtt a belső strukturális foglalkoztatási kihívásokat indokolt előtérbe helyezni, különös tekintettel a vállalaton belüli bérfeszültségekre és a munkaerőpiaci kihívásokra, a foglalkoztatási „szűk keresztmetszetek” kezelésére. Ennek megfelelően a közúti közlekedésben a 2020. évre vonatkozóan indokolt – kifejezetten a belső bérfelzárkóztatásra külön forrást is biztosító – bérmegállapodás, míg a vasúti közlekedésben továbbra is igény mutatkozik a középtávú (kettő, esetleg három évre vonatkozó) megállapodás megkötésére.

A postai szolgáltatások tekintetében – a liberalizáció következtében elkerülhetetlen tulajdonosi beavatkozáson túlmenően – a munkahelyek megőrzése kell, hogy előtérbe kerüljön, ennek megfelelően olyan középtávú megállapodás megkötésére van szükség, ami 2020. évre – mindenekelőtt a foglalkoztatás konszolidációja érdekében – egy jelentősebb bérfejlesztést biztosít. A vízközművekben foglalkoztatott munkavállalók helyzete jelentős részben függ a közműszolgáltatások működésének fenntarthatóságától, mely nyilvánvalóan csak kormányzati intézkedések által valósulhat meg. E tekintetben a következő két évre a kétszámjegyű bérfejlesztés biztosíthatná a foglalkoztatás stabilitását.

A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának keretében várhatóan november elején kerül sor az első egyeztetésre.

 

HÍRARCHÍVUM