mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3057/html/november-12-en-megke.html

November 12-én megkezdődnek a bértárgyalások, a vasúti közlekedésben továbbra is igény mutatkozik a középtávú (kettő, esetleg három évre vonatkozó) megállapodás megkötésére.

Írta: ,

Elindulnak az egyeztetések a kormány, a munkaadók és az érintett szakszervezetek között a következő évekre szóló bérfejlesztésről. A közfeladatokat ellátó szakszervezetek már szeptember közepén kezdeményezték a tárgyalások megkezdését, ennek előmozdítására Dávid Ilonának, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (Stratosz) elnökének írtak levelet.

november-12-en-megke

A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumában résztvevő ágazati szakszervezetek szerint elengedhetetlen, hogy a nemzetgazdasági átlagot jelentősen meghaladó (azaz a bruttó hazai termék bővülését, az infláció mértékét és a munkaerőpiaci eltérítést is magában foglaló) keresetfejlesztésre kerüljön sor a következő években.

A munkavállalói érdekképviseletek továbbra is érdekeltek a középtávra szóló megállapodásokban, tekintettel azonban a rövid távú kihívásokra, mindenekelőtt a 2020. és 2021. évekre látják indokoltnak – konkrét mértékeket is tartalmazó – bérmegállapodás megkötését. Az ágazatok eltérő helyzetére figyelemmel, egyetértve az illetékes kormányzati szereplők korábbi nyilatkozataival, az érintett szektorban – eltérően az elmúlt három éves időszaktól – egy differenciáltabb jövedelempolitikára van szükség. Abban minden érintett ágazati szakszervezet egyetért, hogy a versenyszférához történő bérfelzárkóztatás (azaz mindenképpen kétszámjegyű keresetfejlődés) elengedhetetlen, ellenkező esetben a munkaerő elvándorlása megállíthatatlan és a közfeladatok ellátása kerül veszélybe.

Az érintett ágazati, közfeladatot ellátó vállalatoknál működő szakszervezetek nevében Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke által elküldött levélben az érdekképviseletek hangsúlyozzák, hogy a közösségi közlekedésben mindenekelőtt a belső strukturális foglalkoztatási kihívásokat indokolt előtérbe helyezni, különös tekintettel a vállalaton belüli bérfeszültségekre és a munkaerőpiaci kihívásokra, a foglalkoztatási „szűk keresztmetszetek” kezelésére. Ennek megfelelően a közúti közlekedésben a 2020. évre vonatkozóan indokolt – kifejezetten a belső bérfelzárkóztatásra külön forrást is biztosító – bérmegállapodás, míg a vasúti közlekedésben továbbra is igény mutatkozik a középtávú (kettő, esetleg három évre vonatkozó) megállapodás megkötésére.

Az állami vállalatoknál idén lejárt a három évre szóló, átlagosan harminc százalékos bérfejlesztést hozó megállapodás. A kormány korábban ígéretet tett arra, hogy ennek végrehajtását követően újra tárgyalóasztalhoz ül az érintettekkel és nem zárkózik el egy újabb felzárkóztatási programtól sem. A munkaadók szerint is szükség van a keresetek további növelésére, ezt azonban saját forrásból nem, csak állami források bevonásával tudják megvalósítani.

HÍRARCHÍVUM