mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3061/html/a-vasutlobbi-megadoz.html

A vasútlobbi megadóztatná a kerozint

Írta: ,

Ha fontos a szén-dioxid-kibocsátás visszafogása, akkor a vasutat kell fejleszteni Európában - vélekedik a kontinens vasúttársaságainak szervezete. A CER tanulmányában kifejtik, hogy erőteljesen meg kell adóztatni a nemzetközi repülésben, illetve a tengeri szállításban felhasznált energiát, emellett még átfogóbbá kell tenni az úthasználati díjak alkalmazását.

a-vasutlobbi-megadoz

A csaknem kétszáz éves vasúti közlekedés sokadik virágkorát hozhatja el, hogy az európai közösség karbonsemleges közlekedésre törekszik. Az autóipar hatalmas erőfeszítéseket tesz napjainkban, hogy a személyautók elektromos hajtással és hálózatba kötve közlekedjenek, úgy, ahogyan a villanyvonatok teszik. A repülés dekarbonizációja - vagyis alternatív, nem kőolajalapú üzemanyagok használata - ugyancsak komoly fejlesztéseket követelnek az ipartól, és a tengerjáró hajók szén-dioxid- kibocsátásáról akkor még nem is beszéltünk. Az 1822-ben született vasút képes volt időről időre megújulni, a vas és a szén korszaka után átállni a dízelre, majd a villanyra. Ma az elektromos vasút a leghatékonyabb és egyben leginkább környezetbarát közlekedési eszköz. Igaz, hogy szén-dioxid-egyenlege a felhasznált villamos energia előállításának a függvényében változik, az atom- vagy nap- és szélerőművekből származó áram valóban egyetlen gramm szénszármazékkal sem terheli a környezetet.

Mindezek ellenére a vasút mégis háttérbe szorult az utóbbi évtizedekben mind az áru-, mind a személyszállítás terén. A kamionok gyorsabbak, mozgékonyabbak, jobban ütemezhető szállítási teljesítményt nyújtanak, mint a szerelvények, amelyeket napközben félreállítanak a személyvonatok miatt, és csak éjszaka haladhatnak. A nemzeti vasúttársaságok a mai napig megtartották önállóságukat az EU-ban, ezért a határátlépés adminisztratív és műszaki akadályok miatt még mindig időrabló folyamat. Emellett a vasút használatának az ára nem versenyképes sem a közúti, sem a légi tarifákkal. Igaz, ezek olyan tarifák, amelyeket többek közt az is meghatároz, hogy milyen közterheket raktak rájuk.

A jövőben át kell gondolni, hogy merre térítik el a piaci árakat az állami és közösségi szabályozók - ez az egyik üzenete az Európai Vasúti és Infrastruktúra- társaságok Közössége tanulmányának, amelyet A vasút prioritásai az európai zöldegyezményben címmel tettek közzé. Az állásfoglalás szerint az EU tagállamainak - köztük Magyarországnak - olyan politikai intézkedéseket kellene végrehajtaniuk, amelyek lehetővé teszik a közlekedés dekarbonizációját 2050-ig a forgalom vasútra terelésével, "a felhasználó fizet" és "a szennyező fizet" elvének hatékony megvalósításával.

A hazai Hungrailt is tagjai közt tudó európai vasútszövetség felkéri az európai testületeket, hogy állapodjanak meg egy erős zöldegyezményben, amely fokozatosan nettó zéró összegűre csökkentené a közlekedés károsanyag- kibocsátását. A vasút a magas fokú villamosításnak és az egyre jobban elterjedő zéró széndioxid- kibocsátású működésnek köszönhetően nagyban elősegíti az ágazat zölddé válását. Ezért meg kell növelni az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz közlekedési költségvetését. Ahhoz, hogy a vasút egyenlő résztvevőként versenyezhessen a többi közlekedési és szállítási formával, az EUnak segítenie kell a közlekedés erőteljes szénárazását, azaz a szén-dioxidkibocsátással arányos közterhek kivetését. Főként a nemzetközi repülésben, illetve a tengeri szállításban felhasznált energia megadóztatását kell lehetővé tennie, és meg kell szüntetnie a repülés támogatását. Ezenfelül a közúti szállítás területén még átfogóbbá kell tennie az úthasználati díjak alkalmazását - hangsúlyozza a CER tanulmánya.

A Carnival Corporation, a világ legnagyobb luxushajó-üzemeltetője 2017-ben mintegy tízszer több kén-dioxidot bocsátott ki az európai partok közelében, mint a kontinens 260 millió autója - állítja a Transport & Environment szakértő szervezet. Az európai vizeken 2017-ben működő 203 hajó összesen 62 kilotonna kéndioxiddal terhelte a légkört, míg a teljes európai autóállomány 3,2 kilotonnát bocsátott ki. Egy uniós tanulmány szerint a világ 15 legnagyobb teherhajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint a Föld összes személyautója.

HÍRARCHÍVUM