mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3095/html/-a-munkaero-elvandor.html

A munkaerő-elvándorlás veszélye nagy, rendkívül keresettek a mozdonyvezetők

Írta: ,

A vasúti árufuvarozás versenyképességét meghatározó tényezőiről beszélt Nagy Zoltán, az MMV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese a Herceghalomban megrendezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián.

-a-munkaero-elvandor

Az eszközállomány, a munkaerő, a területi lefedettség, az árképzés, az ügyfélkapcsolatok, a kapacitásmenedzsment, a hatékonyság és az intermodalitás tartoznak versenyképességi szempontból a legfontosabb szempontok közé - jelentette ki előadásában.

"Az eszközállomány heterogén. Próbáljuk optimalizálni, de a rettenetesen nagy tőkeigény és a jelenlegi vasúti árak erre nem adnak lehetőséget. Emellett a versenyképességben meghatározó az országhatárokon eltöltött nagyon sok idő. Gyékényesnél egy évben 224 ezer percet, Hegyeshalomban 102 ezer óra időt töltenek el a szerelvények. Az üzemváltó állomások kapacitását nem tudjuk befolyásolni, de ha az Magyarországon van, akkor könnyebb az átjárhatóság" – tette hozzá Nagy Zoltán.

A határok átjárhatósága olyan mozdonyokkal csökkenthető, amelyek a különböző országokban ugyanúgy használhatóak. Így csak mozdonyvezetőt kell cserélni, ami gyorsítja a folyamatot. Az ilyen mozdonyok drágák és a fenntartásuk is többe kerül.

"Egy mozdonyvezetős továbbítással is rendelkezünk, ami szintén időmegtakarítással jár. Olyan munkatársra van szükség, akinek megfelelő jogosítványa, vonalismerete és nyelvtudása van mindkét országra vonatkozóan. Vannak olyan partneri kapcsolataink, amelyek bizalmi elvre épülő vonatátvétellel járnak. Ilyenkor nincs részletes műszaki vizsgálat, hiszen a partnertársaság a visszafelé irányuló forgalmat ugyanúgy átvesszük. Ezekkel együtt a 2-3 órás, vagy akár 6-8 órás átadás helyett 30 perc alatt is át lehet haladni a határon. Mindez természetesen költség-hatékonyság növekedést jelent" – mutatott rá a Magyar Magánvasút Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese.

Több áramnemű mozdonyokkal is növelhető a hatékonyság, de azt csak ott érdemes használni a Magyar Magánvasút szerint, ahol ezt a megrendelő megfizeti. A társaság különben 80 mozdonyvezetővel dolgozik. A munkaerő-elvándorlás veszélye nagy, rendkívül keresettek a mozdonyvezetők. A személyi állománynál a motivációs kérdéseket kezelik kiemelten. A gazdasági vezérigazgató-helyettes szerint a bérszintek kiegyenlítettek. "Ha 10-15 százalékkal több bért kínálnának, akkor azt az ügyfelek már nem biztos, hogy kifizetnék. Ezért olyan motivációs megoldásokat dolgoztunk ki, amelyek növelik a hatékony humán-erőforrás felhasználást. A mozdonyvezetőknek a jártasságuk alapján különböző kategóriákba sorolva kínálunk életpályamodellt" – emelte ki.

Az üzemviteli tényadatokat kiemelten figyeli a cég a kihasználtság javítása érdekében. Műszaki, technológiai, kontrolling és monitoring rendszert használnak, amit az egyik legfontosabb versenyelőnyüknek tartanak. "Folyamatosan figyeljük a járműpark felhasználásának hatékonyságát és a fuvarozási teljesítményt. Részletes mozdonykövetésünkben látjuk, hogy milyen feladatot végez a mozdony és a munkatársak. Az LWP rendszer egy integrált vasútirányítási rendszer, amely minden közlekedési információt is felhasznál. A Magyar Magánvasút kontrolling osztálya is ezt használja. Automatizált teljesítmény és költségriportokat használnak.

"Annyira lehet erős a cég, amennyire fejlett a kapacitásmenedzsment. Pontosan nyomon követjük a napi, heti, havi teljesítményünk, ez a versenyképes árazás alapja a vasúti területen" – emelte ki Nagy Zoltán.

HÍRARCHÍVUM