Gigapályaudvarra cserélhetik a Délit
Megkezdődött a Déli pályaudvar alagútjának helyreállítása, a vasúti forgalom másfél hónap múlva indulhat újra. A főváros harmadik legforgalmasabb, jelenleg üresen álló vasútállomását mégis bezárhatják
a Déli pályaudvar esetleges bezárásáról szóló hírek nem alaptalanok. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) állítólag elkezdte vizsgálni, miként lehetne véglegesen Kelenföldre költöztetni az értékes területet használó óriási vasútállomás utas- és vonatforgalmát. Vagyis a hetven éve újra és újra előkerülő, majd elsikkadó pályaudvar-bezárás ötlete figyelmet kapott a kormányzat döntéshozóinak körében. Méghozzá feltehetőleg pusztán azért, mert a januári alagútomlás nyomán a MÁV látszólag Kelenföldről is kiszolgálja utasait. (A Győr felől érkező, Komárom-Esztergom megye számos állomásán megálló személyvonatoknak is ide került át a végállomása.)
A pályaudvar-költöztetésnek egyelőre az ötlete is titkos, olyannyira, hogy a Déli pályaudvar és a MÁV sem tud semmit arról, az NFM mihez, kinek és milyen célból kér adatokat. Az óvatosság nem alaptalan: kiderülhet, hogy a Déli pályaudvarra szükség van, a Kelenföldi pedig a legkevésbé sincs felkészülve a szolgáltatási feladatok átvételére. Aki ezen mégis változtatni akar, legalább forintmilliárdokkal a zsebében kezdjen ötletelni. Egy új pályaudvar felépítése ugyanis igen sokba kerülhet és évekig is eltart.
A Déli pályaudvaron 10-12 ezer, a kelenföldi állomáson 8-10 ezer utas fordul meg naponta. Vagyis az új "szuperpályaudvar" támogatóinak legalább egy napi 20-25 ezer utas kiszolgálására alkalmas létesítmény kialakításában kell gondolkodniuk. Arról nem beszélve, hogy a Déli ideiglenes bezárása miatt naponta 12 százhalombattai és 26 martonvásári vonatot kellett eltüntetni a menetrendből, és a Kelenföldi pályaudvar túlterheltté vált vágányhálózata sem felel meg a személyszállító vonatok kiszolgálásával járó feladatoknak. A szerelvények tárolására, felkészítésére, takarítására, vízfeltöltésére, a kisebb javítások elvégzésére helyben nincs lehetőség. A kapacitásokat pedig csak tovább csökkentette, hogy az állomás őrmezői oldalán tervezett P+R parkoló kialakítása miatt a pályaudvar 28 vágányából nyolcat elvettek.
A Kelenföldi pályaudvar fejlesztése nem kis tétel, az új utasforgalmi terminál kialakítása önmagában is milliárdos költséget jelent az utasperonok számának növelésével együtt. Na meg azzal, hogy ha új peronokat alakítanak ki, indokolt lehet a metrót a vasúttal összekapcsoló, nem is olyan régen elkészült aluljárók átalakítása.
És ha minderre megvan a megoldás, már csak azt kell kitalálni, hogy a nem fejpályaudvari kialakítású kelenföldi állomáson a vasút miként dolgozik majd. Hol fordítja meg, készíti elő, esetleg javítja járműveit " ezekre ugyanis most ott nincs lehetőség.
forrás: www.kemma.hu