A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Most már hivatalos: Svédországban napi 8 óra helyett csak 6 órát kell dolgozni

,

Svédországban felismertek valamit, amit itthon is sokan érzünk: a napi nyolc óra munka nem csak sok, de szinte lehetetlen mellette bármilyen más feladatot produktívan elvégezni. Éppen ezért hoztak egy döntést, amit a többi ország is megirigyelhet. Nyolc óra helyett mostantól csak hatot kell dolgozniuk!

Még tavaly februárban indult el egy kifejezetten érdekes közgazdasági kísérlet Svédországban: egy idősek otthonában nyolcról hat órára csökkentették a személyzet munkaidejét, mindezt úgy, hogy ahavi fizetésüket nem csökkentették. A kezdeményezést az a megfigyelés váltotta ki, hogy a napinyolc óra munka egyszerűen túl sok: mivel ennyi időn keresztül lehetetlen koncentrálni, a dolgozók több szünetet iktatnak be, így munka közben elvesztegetik az idejüket.

A kísérlettől azt várták, hogy a dolgozók kipihentebbek lesznek, kevesebbszer betegednek le, és alapvetően jobban fognak teljesíteni a munkahelyükön.

Miután több helyen is kísérleteztek a hat órás munkanappal, kiderült, hogy a dolgozók hat órában is képesek ugyanazt a munkamennyiséget elvégezni, mint nyolc órában, ráadásul sokkal jobb teljesítményt nyújtanak, mint ezelőtt. Mivel több szabadidejük van, erősebbek és boldogabbak, ebből következően pedig sikeresebbek is a karrierjük területén. Ezért Svédország hivatalosan is meglépte azt, amiről más országok dolgozói egyelőre csak álmodoznak: átváltottak a hat órás munkanapra!

Azt hiszem, hogy miközben koccintunk egyet a svéd dolgozók egészségére és próbáljuk nem túlságosan irigyelni a sok szabadidőt, amit innentől élvezhetnek, egy icipicit azért reménykedhetünk, hogy egyszer majd nálunk is eljön ez az ünnepélyes pillanat.

2021 január-február

Mozdonyvezetők Lapja

2021 január-február

  • Napi - heti pihenőnap és pihenőidő a MÁV Csoportnál
  • Kollektív Szerződés egységesítésére irányuló tárgyalások a Startnál
  • Megrendülten búcsúzunk, elhunyt Hornok Béla
  • A munkáltatónak biztosítani kell a védőoltás felvételéhez szükséges szabadidőt
  • Új díjcsomagok a MOSZ tagi flottában
  • MOSZ tagkártya kedvezmények
  • Tram-train Az elfeledett, de új életre keltett városközi villamos

Megtekintés Korábbi számok