A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Kétszámjegyű béremelés jöhet az állami vállalatoknál


Még ebben a hónapban megegyezhetnek az állami vállalatoknál dolgozó munkavállalók keresetrendezéséről a munkáltatókkal a szakszervezetek – írja a Magyar Nemzet. A felek egyetértettek abban, hogy jelentős keresetrendezésre van szükség a MÁV-nál, a Volánnál, a víziközmű cégeknél és a postánál, ám eltérő igényekre kell választ adni, és a kormányzati segítség is nélkülözhetetlen.

Érdemi döntés születhet még januárban az állami közszolgáltató vállalatok munkavállalóinak keresetrendezéséről azt követően, hogy hivatalossá vált a minimálbérek idei összege – értesült a Magyar Nemzet. A lap úgy tudja, legkésőbb január utolsó hetében megállapodásra kell jutnia a szakszervezeteknek a munkáltatókkal, de a kormánynak is rá kell bólintania az igényekre. Ennek oka, hogy a cégek önerőből nem tudják kigazdálkodni a bérrendezéshez szükséges összeget.

A szakszervezetek és a vállalatok képviselői egyetértettek korábban abban, hogy jelentős felzárkóztatásra van szükség azért, hogy a dolgozók ne hagyják el az érintett vállalatokat. A korábbihoz hasonlóan több évre szóló egyezség születhet, ám nem egységes, minden cégre érvényes mértékekről és elosztásról lesz szó, mivel területenként eltérő igényeknek kell megfelelni.

A tervek szerint legalább két-, de legfeljebb hároméves megállapodás jöhet az állami vasúttársaságnál. Az emelés mértéke várhatóan évi 10-12 százalékos lehet, ugyanakkor a minimálbérek tavalyi és idei emeléséről kötött egyez­séghez hasonlóan bizonyos feltételek mellett a következő évek bérrendezése újratárgyalható lenne. A szakszervezetek azzal érvelnek, hogy az országos bruttó átlagkereset bőven tíz százalék felett nőtt 2019-ben, ellenben a korábbi béralku alapján az állami vállalatok dolgozói átlagosan mindössze öt százalékban részesültek. Ennek oka, hogy a 2017-ben kötött, 2019-ig szóló megállapodás aláírásakor a két számjegyű, hosszú távon kitartó béremeléseknek nem volt még meghatározó előjele. A vasútnál nagyjából ezerfős a létszámhiány, ezért a munkavállalók elvándorlása már a közszolgáltatás fenntartását is veszélyeztetné a munkavállalói képviseletek álláspontja szerint. Míg korábban a vasutasok keresete meghaladta a nemzetgazdasági átlagot, addig mára annak alatta van, mivel a versenyszféra jelentős emeléseket hajtott végre, a folyamat pedig idén is kitarthat. Ez azt jelenti, hogy az állami cégeknél dolgozók megtartásához a versenyszférával kell felvenni a bérversenyt.

Az állami vállalatok munkavállalóit érintő kérdések megvitatására 2017-ben megalakult Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának legutóbbi, novemberi ülésén a munkaadók is egyetértettek a szakszervezetek érvelésével. Ugyanakkor a felek abban állapodtak meg, hogy a minimálbérek idei összegének megismerését követően ülnek ismét asztalhoz. A korábbi, 2017-ben kötött bérmegállapodást sem év elején sikerült tető alá hozni, akkor a munkavállalók januárig visszamenőleg megkapták az emeléssel járó többletet.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete a VDSZSZ Szolidaritással, a Vasutasok Szakszervezetével közösen már az elmúlt év elején kidolgozta és átadta középtávú bérfejlesztési javaslatát a munkáltatónak a MÁV-csoportra vonatkozóan. A A GDP növekedést és a fogyasztói árindex változás mértékét is figyelembe vevő tervezet összeségében kétszámjegyű bérfejlesztéssel számol.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok