A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Az árufuvarozás kitörési pontja lehet az egyeskocsi-forgalom fejlesztése


A Német Vasút (DB) új elnöke, Sigrid Nikutta, bővíteni kívánja a gyengélkedő árufuvarozási üzletág kínálatát és feladva az eddigi terveket a növekedési stratégiára helyezi a hangsúlyt.

A Der Spiegel számolt be arról, hogy a Deutsche Bahn új elnöke Sigrid Nikutta bővíteni akarja a gyengélkedő árufuvarozási üzletág, a DB-Cargo kínálatát. A január óta az állami vállalatcsoportnál dolgozó ügyvezető ezzel felborítja az úgynevezett egyeskocsi-forgalom jelentős csökkentésére irányuló eredeti tervet, amely egy tavaly őszi szakértői vélemény alapján még számos rakodóállomás bezárását javasolta. Nikutta feladta ezeket a terveket és a növekedési stratégiára helyezi a hangsúlyt. Ezen a héten egy rendkívüli ülésen megszerezte ehhez a felügyelőbizottság támogatását.

A DB-Cargo vesztesége 2018-ban 190 millió euróra rúgott, de az elmúlt évben valószínűleg még ennél is nagyobb volt. A veszteségek fő oka maga a logisztikai rendszer: az egyes kocsikat a megrendelők saját iparvágányairól és teherpályaudvarokról gyűjtik össze, rendezik vonatba, hogy azután a célállomáshoz közeli rendező-pályaudvaron lekapcsolják majd rendeltetési helyükre állítsák. A komplex folyamat így aligha hajtható végre jövedelmezően, azonban biztosítja az árufuvarozás közútról vasútra terelését, ezzel támogatva a német szövetségi kormány klímastratégiáját.

Dr. Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke egy korábbi interjúban a hazai helyzetet elemezve, hangsúlyozta az állami szerepvállalás fontosságát az egyes kocsi fuvarozás tekintetében. Ez a szegmens az RCH forgalmainak 35%-át és mintegy évi 12 millió tonna áru szállítását érinti. Ez a tevékenység gyakorlatilag egy közszolgáltatás és Magyarországon ugyanúgy veszteséges, mint egész Európában. Ennek fenntartásához a nyugat-európai államok támogatások keretében hozzájárulnak. Az Igazgatóság elnöke elmondta: „Azon dolgozunk, hogy 2021-22-től a magyar kormány az egyes kocsi fuvarozást és a konténerfuvarozást komoly állami szerepvállalással támogassa. Ez biztosítaná, hogy a vasút részarányát Magyarországon a jelenlegi 18%-os szinten tudjuk tartani”.

Az egyeskocsi fuvarozás a kisebb cégek igényeit szolgálja, és a közúti fuvarozás terhelését csökkenti, ezért az Európai Unió szerint is támogatásra érdemes tevékenység a szomszédos Ausztriában ez már gyakorlat. Mindez összhangban van az Európai Unió törekvésével, miszerint 2030-ig a vasútra terelődjön az árufuvarozás 30 százaléka.

Európában 27 százalék körüli az egyes kocsis fuvarozás aránya a teljes vasúti áruszállításban, de például Németországban és Csehországban meghaladja a 41 százalékot, és Szlovákiában, Ausztriában vagy Szlovéniában is 30 százalék fölötti. Nem csoda, hogy Magyarországon ennél jóval kisebb az arány: az elmúlt tíz évben 70 százalékkal csökkent a szórt kocsis vonatok igénybevétele.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok