A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Veszélybe kerülhet kétezer vasutas munkahelye


Állami támogatásra van szüksége az RCH-nak az egyeskocsi fuvarozás fenntartására. Ha ez az alapszolgáltatás megszűnik, kétezer vasutas munkahelye kerülhet veszélybe és tízmillió tonna áru terelődhet át a közútra.

Ősszel eldönti a Rail Cargo Hungaria, hogy akár 2021-től kivonul-e a vasúti szállítás közel harmadát kitevő egyeskocsi-fuvarozásból, amely szolgáltatást Magyarországon egyedül az RCH nyújta – mondta el HVG-nek adott interjújában Kovács Imre, a cég elnöke. „Az egyeskocsi-fuvarozást fenntartjuk 12 éve, amióta privatizált cég vagyunk. Most jutottunk el oda, hogy nem tudjuk ezt a közszolgáltatás jelleggel végzett tevékenységünket tovább a jelenlegi feltételekkel biztosítani. Hacsak nem kapunk erre az osztrák vagy a német példához hasonlóan támogatást” – állítja Kovács Imre.

Ha az RCH felhagy az egyeskocsi-fuvarozással, akkor az egyik vasúti alapszolgáltatás szűnne meg, feleslegessé válna a rendező pályaudvarok tevékenysége, országos szinten több ezer ember kerülhet utcára, és évi 10-12 millió tonna áruforgalom terelődhet át a közutakra.

Az RCH esetleges kivonulása az egyeskocsi-fuvarozásból közvetve a teljes hazai vasút működésére is veszélyt jelent – írja közös közleményében az RCH-nál működő két nagy szakszervezet, a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás. Hiába ígérte a kormány, eddig egyetlen fillért sem fordított a hazai vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenységének, az úgynevezett egyes kocsi forgalomnak – amelyet a számtalan vasúttársaság közül egyedül az RCH végez – a megmentésére. A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését – ezt nevezi a szakma egyes kocsi forgalomnak – mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta az RCH. A tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet – a tavaly aláírt RCG-Magyar Állam stratégiai megállapodásban foglalt támogatás nélkül – több milliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak - olvasható a közleményben.

Annak ellenére, hogy a stratégiai megállapodásból egyértelműen kiderül: az ágazat biztonságos fennmaradásához szinte nélkülözhetetlen ennek a tevékenységnek a támogatása, úgy tűnik, az illetékesek nem vették komolyan az RCH jelzését. A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert amennyiben a cég nem végzi ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas – az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók, stb. – válhat munkanélkülivé.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok