A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Kettős üzemű villamos motorvonatok vásárlására indított közbeszerzési eljárást a MÁV-START

,

Ötven darab zéró károsanyag kibocsátással rendelkező kettős üzemű, 25 kV AC felsővezetéki és akkumulátoros táplálással egyaránt üzemeltethető villamos motorvonatot kíván beszerezni az állami vasúttársaság,  ezért európai közbeszerzési eljárást írt ki. A húsz 200 és harminc 150 ülőhelyes új motorvonatok 2023-tól érkeznének, a teljes flotta beszerzése 2029-re valósulhat meg. A Magyarországon újdonságnak számító járművek a felsővezetékkel ellátott vonalszakaszokon és a nem villamosított vonalon történő közlekedésre egyaránt használhatók. A motorvonatok alkalmasak lesznek a költséges, környezetszennyező és kevésbé üzembiztos  dízelvontatás érdemi részének kiváltására és hosszabb távon költségmegtakarításra is számítani lehet. Az első járműveket a Balaton északi partján vetné be a MÁV-START.

A kettős üzemű motorvonatok beszerzésével a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el, az energiahatékonyság növelésével országos szinten is érzékelhető mértékben csökkenthető a jelenlegi emisszió szintje. A rendkívül elöregedett távolsági-regionális és interregionális hálózaton közlekedő eszközpark is megújulna: az elmúlt években, ebben a szegmensben zömében csak járműkorszerűsítések történtek, továbbá a Budapest elővárosából felszabaduló korszerű, illetve korszerűsített eszközök átcsoportosításával nyílt lehetőség szolgáltatásfejlesztésre. A számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra lehet számítani. Minimális műszaki követelmény a beszerzendő járművekkel kapcsolatban, hogy akkumulátoros üzemmódban a hatótáv legalább 80 kilométer legyen 100 km/h haladási sebesség mellett, míg felővezetékes üzemben 160 km/h legyen az engedélyezett sebbesség.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta: „a tavalyi év legnagyobb hosszban megvalósult vasúti fejlesztésével, a több mint 46 kilométeres Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz korszerűsítésével a hazai villamosított vonalszakaszok teljes hálózathoz viszonyított aránya 41 százalékra nőtt. Azon dolgozunk, hogy a következő uniós ciklusban ez az arány mielőbb megközelítse az 50 százalékot. Az új járművek beszerzésével a szolgáltatási színvonal javul, miközben a vasút még inkább környezetkímélő alternatívát kínálhat az autózással szemben. Néhány éven belül mindenütt a népszerű motorvonatok szállítják az utasokat Budapest elővárosában, térnyerésük minden bizonnyal kedvező fogadtatásra találna a távolsági, regionális forgalomban is.”

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „a kettős üzemű motorvonatok alkalmazási helye erősen függ attól, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. villamosítási tervei hogyan valósulnak meg. Amíg a Balaton északi partján futó vonal csak Balatonfüredig van villamosítva, az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele a 29-es vonalon közlekedne. A másik kezdőprojekt a Budapest–Lajosmizsei vonal lehetne. Itt komplex rekonstrukció történhetne, több ütemre tagolt villamosítással, azaz már akkor korszerű hibrid járművek közlekedhetnének ott, amikor még csak a pálya egy szakaszán lenne felsővezeték. A további terveinkben a Győr-Szombathely, a Miskolc–Ózd, az Esztergom–Komárom, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs és a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu vonalak szerepelnek.”

És ki lehet a befutó a közbeszerzési eljárásban? Több európai gyártó is készít zéró emissziós hibrid villamos motorvonatokat, az egyik a Stadler, azonban "hazai pályán" versenyezhet, mert a Stadler legnagyobb Flirt flottája Magyarországon közlekedik. A Stadler hibrid járműve a Flirt-Akku, amely Németországban már szolgálatban van. A felsővezetéki üzemben 160 km/h, akkumulátoros táplálással 140 km/h sebességre képes motorvonatok 120-150 kilométert is megtehetnek akkumulátoros üzemben.

2020 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2020 március-április

  • Bérmegállapodás 2020
  • Covid 19
  • Egyre nagyobb az igény a vasúti szállítás iránt a járvány miatt
  • Ügyintézés a vírushelyzet alatt
  • Mozdonyvezetők a Mozdonyvezetőkért
  • A kék csoda
  • Állja a sarat, de üzleti tervet módosít a MÁV

Megtekintés Korábbi számok