A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Egy korszakhatár átlépését fogja jelenteni a vasúttársaság életében az új mozdonyok megjelenése

,

Főleg a fejlesztésekről beszélt Homolya Róbert a MÁV elnök-vezérigazgatója a Magyar Hírlapnak adott nyilatkozatában. A vasúttársaság első embere a következő két évre várható járműbeszerzéseket, infrastruktúra javításokat emelte ki. A következő két évben szintet lép a vasút, ugyanis 2022-ig új InterCity+ (IC+)-kocsikat, nagysebességű mozdonyokat, elővárosi motorvonatokat helyez forgalomba a MÁV-Start Zrt., megújul a Keleti és a Nyugati pályaudvar, továbbá mintegy ötszáz kilométeren százhatvannal közlekedhetnek a szerelvények-mondta.

Az év elején mozdonyok vásárlására meghirdetetett közbeszerzési eljárás állásáról Homolya Róbert kijelentette:"Szintén egy korszakhatár átlépését fogja jelenteni a vasúttársaság életében az új mozdonyok megjelenése. A villamos vontatójárműveink, leginkább a V43-as mozdonyok átlagéletkora negyven év feletti, eljutottunk az üzemi ciklus végére, amikor a teljes flottát le kell cserélni. Ezért 115 korszerű és nagy teljesítményű villamos mozdony beszerzésére hirdettünk kétfordulós közbeszerzési eljárást, május 20-án megtörtént az ajánlatok bontása, ezt követően kezdődik a tárgyalásos szakasz. Az elmúlt tíz évben mintegy 1300 milliárd forintot költöttünk európai uniós és hazai költségvetési pénzből vasúti beruházásokra, ezen belül a pályák korszerűsítésére, és ennek kedvező hatásait a korszerű biztosítóberendezések üzembe helyezésével 2022-ben érzékelhetjük majd. A jelenlegi kilencven-száz helyett ötszáz kilométeren lesz lehetőség addigra arra, hogy a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedjenek. Ezeket az előnyöket viszont csak az új mozdonyokkal tudjuk kiaknázni, amelyek egyébként kétszázzal is közlekedhetnek majd nemzetközi forgalomban. A távolsági közlekedés ugyanis leginkább a sebességről szól, vagyis arról, hogy az egyénivel szemben megfelelő, versenyképes eljutási időt tudjunk biztosítani az utasoknak. Terveink szerint az év második felében az erre alkalmas szerelvények Budapest és Székesfehérvár között 42 kilométeren már százhatvannal közlekedhetnek. Amennyiben az eljárás eredményes lesz, év végén megköthetjük a nyertes gyártóval a szerződést, innentől számítva körülbelül egy év lehet az első szállítás. A társaság képessé válik arra, hogy a 115-ös keretből lehívjon mozdonyokat. Az első negyvenet Euro­fima-hitelből tervezzük finanszírozni, a további hetvenötöt pedig a jövőbeni források rendelkezésre állásától függően: hazai költségvetésből, uniós támogatásból vagy hitelből. Miután a nyertessel szerződünk, elkezdjük a finanszírozási tárgyalásokat. A mozdonybeszerzéssel, mint minden vasúti fejlesztéssel, a következő harminc-negyven évre fektetünk be."

A MÁV vezetője elmondta, hogy kettős üzemű, felsővezetékről és akkumulátorról is üzemeltethető motorvonatok beszerzését is tervbe vette a társaság, ennek beszerzésére az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában ötven hibrid motorvonat megvásárlására hirdetett május első felében feltételes tendert. A KISS emeletes motorvonatok üzembe helyezése a koronavírus-járvány miatt leállt, de hamarosan folytatódik a tesztüzem."A MÁV-Start Zrt. összesen negyven, egyenként hatszáz ülőhelyes motorvonatot rendelt, azt szeretnénk, hogy 2022-re mindegyik járművünk forgalomba álljon. Ha valamennyi KISS megérkezik, a budapesti elővárosi vonalakon már csak emeletes KISS- és Flirt-motorvonatok közlekednek, ami szintén jelentős színvonalemelés lesz az utasok számára. Erre az időpontra terveink szerint átépítjük a déli alagutat is, így a KISS-ek a Déli pályaudvarról is közlekedhetnek majd például Győr vagy a Balaton felé"- jelentette ki.

A vasúti pályák állapotával kapcsolatban megemlítette, hiába a járműbeszerzés ott, ahol nem újul meg a pálya, nincs megfelelő karbantartás, és ez meglátszik a menetrenden is. A versenyképes vasúthoz megfelelő infrastruktúra is kell. Ezért vásárol a MÁV FKG Kft. csaknem huszonöt millió euró értékben például ágyazatrostáló vagy sínköszörülő vasúti nagygépeket, amelyekkel jelentős megtakarítást érhető el a karbantartási munkafolyamatokban. "Tudatos stratégiát valósítunk meg lépésről lépésre, ennek részei a gépbeszerzés, a mozdony-, az IC+, a motorvonat- és az egyéb beruházásaink"

A koronavírus-járvány cégcsoportra vonatkozó hatása jelentős, milliárdokban mérhető a havi bevételcsökkenés. "A nemzetközi forgalom szinte megszűnt, 99 százalékkal csökkent Európa-szerte, belföldön a távolsági forgalomban kilencvenszázalékos volt a visszaesés, az elővárosi forgalomban nyolcvanszázalékos. Májusban már biztatóbbak voltak a számok, a hónap végén, hatvanöt-hetven százalékos volt az utasszám csökkenés. Mind többen vásárolnak bérletet, áprilisban viszont négy-ötmilliárd forint volt a bevételcsökkenés. A MÁV vona­lain jelenleg három-négy százalékkal kevesebb vonat közlekedik naponta, mint a múlt év azonos időszakában, az áruszállításban, ezen belül a pályadíjakban körülbelül húszszázalékos volt eddig a visszaesés. A védekezés többletköltséget jelent, mindennap fertőtlenítjük valamennyi szerelvényünket, az üzemi területeket, megállóhelyeket, emellett havonta több száz millió forintos pluszköltség a védőfelszerelések és a fertőtlenítőszerek beszerzése is. Az üzleti terv felülvizsgálatát már kezdeményeztük az illetékes minisztériumoknál."

2021 szeptember-október

Mozdonyvezetők Lapja

2021 szeptember-október

  • Kezdeményeztük a vasutasok bérmegállapodásának újratárgyalását
  • Mozdonyvezetőkért emlékérem átadás
  • Záhony-Debrecen csapata nyerte a MOSZ Kupát
  • Területi hírek Debrecen, Miskolc
  • Tagkártya kedvezmények

Megtekintés Korábbi számok