A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Jól járhat a vasúti árufuvarozás az állami támogatással

,

A következő öt évben összesen közel 30 milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatás segítheti a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességének megerősítését. A kormány döntése alapján a szektor szereplői várhatóan 2021 nyarától igényelhetnek célzott hozzájárulást az ún. egyes kocsi szolgáltatás biztosításához. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium várakozásai szerint a támogatásnak köszönhetően a Magyarországon vasúton szállított áru mennyisége stabilizálódik, középtávon növekedhet is.

Az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, és ezekből a célállomásnak megfelelően rendezik össze a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük állami tulajdonú és stratégiai jelentőségű társaságok (pl. gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Pusztán piaci alapon azonban a szolgáltatás nyújtása nem kifizetődő, az elmúlt években éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt. A kialakult helyzet akár a tevékenység megszűnését is magával hozhatta volna, a vasúton fuvarozott árumennyiség közel ötödét közútra terelve.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a környezetkímélő és energiahatékony vasúti árufuvarozásnak. A közlekedési módok közötti munkamegosztásban a vasút részaránya több mint egy évtizede 18 százalék körül mozog Európában, a magyar érték az átlagos szint körül alakul. E részarány növeléséhez a vállalkozó vasúttársaságok erőfeszítésein túl kezdeményező kormányzati szerepvállalásra van szükség a pénzügyi támogatások szintjén is.”

A kormánydöntés alapján az egyes kocsi forgalom 2021-ben 3,7 milliárd, a 2022-2025 között időszakban éves szinten 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő forrással támogatható. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy az állami hozzájárulás hatására a szegmens működése stabilizálódik és kiszámíthatóvá válik, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek. A középtávon becsülhető 2-4 százalékos forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét, hozzájárul a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez.

Mosóczi László hozzátette: „A vasúti árufuvarozás szén-dioxid kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve mindössze hetede a közúti szállításénak. A forgalom megtartásával, vasútra terelésével Magyarország többlet CO2-kvótákhoz juthat, amelyeket szabadon felhasználhat vagy értékesíthet. A támogatás társadalmi egyenlege ezen felül azért is pozitív, mert az állami szerepvállalás ezres nagyságrendben biztosítja az ágazati munkahelyek megőrzését. A kormány az új lehetőséggel fenntartja és elősegíti a magyar vállalkozások bekapcsolódását a hazai és a nemzetközi kereskedelembe.”

Az állami támogatás az Európai Bizottság jóváhagyásával nyújtható, az innovációs tárca haladéktalanul megindítja az egyeztetési folyamatot. Az új rendszer bevezetésének várható időpontja 2021. június elseje. A minisztérium emellett vizsgálja a vállalati ipartelepek csatlakozó vágányai korszerűsítésének, a vasúton is szállítható daruzható félpótkocsik beszerzésének finanszírozási, ösztönzési lehetőségeit is.

(ITM Kommunikáció)

2020 július-augusztus

Mozdonyvezetők Lapja

2020 július-augusztus

  • Egészségpénztári hírek
  • A MOSZ Kupa győztese
  • 12 Füstös Ember
  • Szolgálati Anekdoták
  • A kék csoda
  • MOSZ jogszolgálati változások
  • Vírushíradó

Megtekintés Korábbi számok