A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Az EU mérsékelné a vasúti társaságok pályahasználati díjait

,

Az EU ideiglenes szabályokat dolgoz ki, hogy enyhítse azokat a súlyos hatásokat, amelyeket a koronavírus-járvány gyakorol a vasúti ágazatra. Az egyes tagállamoknak lehetőséget kívánnak adni, hogy az ágazatnak segítséget nyújtva mentességet kínáljanak a vasúttársaságok számára bizonyos infrastruktúra-használati díjak megfizetése alól, biztosítva egyúttal a pályahálózat-működtetők időben történő kompenzálását – derül ki az Európai Unió Tanácsának közleményéből. Egy ilyen intézkedés azonban jókora bevételkiesést okozna a MÁV Zrt.-nek, amely egyébként is úgy működteti a pályáit, hogy az abból befolyó bevételei nem fedezik a vonatkozó költségeit.

A vasúti ágazatot hátrányosan érintette az a tény, hogy átmenetileg jelentősen visszaesett a kereslet a közlekedési szolgáltatások iránt. Az említett célzott sürgősségi intézkedések ezért arra hivatottak, hogy a Covid19-járvány miatti fizetésképtelenség kockázatának csökkentésével gondoskodjanak a vasúti közlekedés folytonosságáról. A mentességet kínáló intézkedéseket szigorúan semleges és átlátható módon, gazdaságilag indokolt esetekben kell alkalmazni, biztosítandó a gazdasági szereplőkkel szembeni tisztességes bánásmódot.

A német elnökség egyik kiemelt témája a fenntartható vasúti ágazat, amely rendkívül fontos szerepet tölt be úgy az EU éghajlatpolitikai céljainak megvalósításában, mint az európai összeköttetések javításában – mondta el Andreas Scheuer, német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős miniszter, a Tanács soros elnöke.

A vasúti infrastruktúra használatáért fizetendő díjak elengedését, mérséklését vagy halasztását lehetővé tévő ideiglenes szabályok a 2020. március 1-jétől 2020. december 31-ig tartó referencia-időszakra vonatkoznak, amely szükség esetén meghosszabbítható. A szabályok a mostani előírásoktól eltérve enyhítik a pályahasználati díjak, a helyfoglalási díjak és a felárak megállapítása tekintetében érvényes kötelezettségeket.

Minden tagállam maga dönt arról, hogy alkalmazza-e az eltérések bármelyikét.

Egy ilyen intézkedés magyarországi bevezetése  jókora bevételkiesést okozna a MÁV Zrt.-nek, amely egyébként is úgy működteti a pályáit, hogy az abból befolyó bevételei nem fedezik a vonatkozó költségeit.

A társaság úgy számol, hogy az idén 97,7 milliárd forint pályadíjat szed be (ebbe nem értendő bele az eladott vontatási energia ára), 2021-ben és 2022-ben pedig 100,2-100,2 milliárdot.
Igaz, ezeknek az évi százmilliárd körüli összegeknek „csak” az ötöde (mintegy 19 milliárd forint) származik a teherszállító társaságoktól. Felső határként ennyiről kellene lemondania a magyar vasúttársaságnak, ha a javaslat átmenne az uniós szűrőkön, és a tulajdonos magyar állam is követendőnek minősítené, amelynek így is sok pénzébe kerül a pályaműködtetés.

A MÁV várakozásai szerint ebben az évben 103,3 milliárd forintos, jövőre és a következő évben pedig 114,4, illetve 114,7 milliárdos lesz az állami költségtérítés. Megjegyzendő, hogy a MÁV ismertetett bevétel-, költség- és remélt költségtérítés-kalkulációi még azelőtt születtek, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai jelentkeztek volna. Azóta – a többségében fix – üzemeltetési kiadásai aligha estek, viszont a bevételei zsugorodhattak, igaz, valamit a beruházási kiadásokból is le lehet faragni egyes projektek elhalasztásával.

A MÁV pályakapacitás-elosztó leányvállalatának adatai szerint a 2018–2019-es menetrend szerinti évben a MÁV sínjein 161,5 ezer tehervonat futott, a 2019–2020-as adat pedig a beadott igények szerint csak 129,8 ezres. Ám, mivel még tart az év, az utóbbi szám módosulhat.

2020 május-június

Mozdonyvezetők Lapja

2020 május-június

  • Interjú a MOSZ elnökével
  • Járványügyi menetrendek - MOSZ javaslatok
  • Érdekegyeztető Tanács ülésen történt
  • 1956-ban születettek figyelem
  • Területi Hírek
  • 12 Füstös Ember
  • A kék csoda
  • Szolgálati Anekdoták

Megtekintés Korábbi számok