A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Legyen alacsonyabb a pályahasználati díj, ezt kérik a magánvasutak

,

Részben a vállalkozások túlélését, a munkahelyek megtartását, részben a szektor előtt álló modernizációra való felkészülést segítené, ha a kormány – az uniós ajánlással és több szomszédos ország gyakorlatával összhangban – mérsékelné vagy ellentételezné a pályahasználati díjat a vasúti árufuvarozó cégek számára. A Magyar Nemzetnek nyilatkozó cégvezetők arra is felhívták a figyelmet, hogy nemcsak a pályahasználók, de a pályaműködtetők szempontjait is figyelembe kell venni.

Az átmeneti díjcsökkentés megfelelő segítséget jelentene a több mint háromezer munkavállalót foglalkoztató vasúti árufuvarozási szektort ért veszteségek mérséklésében, a munkahelyek megőrzésében és a gazdasági növekedés beindításában – mondta Kis Péter, a METRANS vezérigazgatója. A szektor által 2020 végére várható visszaesés mértéke elérheti a 15, egyes szegmensekben pedig a 25 százalékot. Ezt a helyzetet tovább rontja – a teljesítménycsökkenés miatt – a fix jellegű költségek emelkedése, illetve a kisebb mennyiségek miatt az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj növekedése, ami magasabb fuvardíjakban jelentkezik a piacon. Kis Péter szerint a többi tagországgal párhuzamosan szükséges a javasolt intézkedés bevezetése: Ausztria már lépett, és a környező országokban is kedvezőbb infrastruktúra-használati díjak figyelhetők meg, vagy készülnek azokat csökkenteni.

Az MMV Magyar Magánvasút (MMV) számára nehéz év az idei, a cég az átlagnál nagyobb teljesítmény-visszaesést kénytelen elszenvedni – mondta a Magyar Nemzet kérdésére Katona László cégvezető. Az MMV-t is negatívan érintette a vasúti piaci teljesítményeket befolyásoló jelentős – akár harminc százalékot is meghaladó – visszaesés. A cégek igyekeznek megtartani a dolgozóikat és az eszközeiket, azonban ehhez a válság előtti mértékű bért és eszközüzemeltetési vagy bérleti díjakat kell fizetni. A munkabér esetén szerencsére elérhető kormányzati segítség, ami ellensúlyozza a veszteségek egy részét. A költségek között jelentős tétel a pálya használatával kapcsolatos díj, amely emelkedett is az utóbbi években. A cégek számára komoly könnyebbség lenne, ha ennek egy részét átvállalná az állam, mint ahogy az uniós ajánlásban szerepel. Az MMV esetében 150 munkahely megtartása a tét. Katona László felhívta a figyelmet, hogy a vasúti árufuvarozás jelentős technológiai váltás előtt áll. Az európai uniós előírások szerint a járműveket csendesebbre kell cserélni az előttünk álló évtizedekben. A későbbi fejlesztésekhez a vállalkozásoknak először túl kell élniük a járvány miatt kialakult gazdasági visszaesést, ebben segítene a pályahasználati díj mérséklése.

A GYSEV speciális helyzetben van, hiszen egyfelől pályaműködtető, másfelől leányvállalata, a GYSEV Cargo révén pályahálózat-használó – mondta el Kövesdi Szilárd, a vasúttársaság vezérigazgatója, a Hungrail elnökségi tagja. – A teljesítmény csökkenése az idei évben mindkét szempontból jól érzékelhető. Az uniós ajánlás megszületése óta Ausztriában már döntöttek a pályahasználati díj csökkentéséről, amelynek részletei jelenleg kidolgozás alatt vannak. A mi szempontunkból fontos, hogy nem a pályaműködtető kárára csökkentik a felhasználók költségeit, hanem az állam közvetlen szerepvállalásával – mondta a GYSEV vezérigazgatója. Üdvözöljük, ha Magyarországon is megvalósul a pályahasználati díj mérséklése, de annak költségeit megítélésünk szerint központi forrásokból kellene biztosítani – hangsúlyozta Kövesdi Szilárd. A cégek tudatában vannak annak, hogy a kormányzat a közelmúltban komoly szerepet vállalt az egyeskocsi-fuvarozás támogatásában, és hogy a lehetőségei végesek.

 Korábban Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke azt nyilatkozta, hogy a gazdasági visszaesés miatt 2020 első fél évében mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom, és miközben nem volt nagyobb javulás az év második felében sem, a vasútvállalatok állandó költségei nőttek. Az ágazatnak ezért sürgős segítségre van szüksége, a pályahasználati díj csökkentésével levegőhöz jutna, és megőrizné képességét a nemzetgazdaság logisztikai ellátására.

A vasúti árufuvarozói vállalatok a Hungrail közreműködésével azzal a kéréssel fordultak az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy a pályahálózat működtetők részére fizetendő hálózat-hozzáférési díjat – az EU-ajánlással összhangban – márciustól az év vége közötti időszakra csökkentse a kormány az ágazati szereplők közös javaslata alapján, az ITM válasza azonban még nem ismert. 

2020 szeptember-október

Mozdonyvezetők Lapja

2020 szeptember-október

  • MOSZ 30. születésnap
  • MÁV-START hírek
  • Szolgálatteljesítés közben elhunytak
    emléknapja
  • MOSZ Horgászverseny Békéscsabán
  • Tíz mellékvonalon október 1-től visszaállt
    a vonatközlekedés.

Megtekintés Korábbi számok