A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Elindult a munka, azt vizsgálják, érdemes-e alagúton összekötni a Nyugatit és Délit

,

Aláírták a vállalkozási szerződést egy új budapesti vasúti alagút részletes műszaki vizsgálataira és megvalósíthatósági tanulmányára, amelyből majd kiderül, érdemes-e összekötni a Nyugatit és a Délit - jelentette be Vitézy Dávid a BFK igazgatója. Az előkészítő feladat része egy jövőbeni budapesti elővárosi és távolsági vasúti közlekedési koncepció és hozzá kapcsolódó menetrendi terv megalkotása és az ehhez szükséges vasúti infrastruktúra meghatározása.

 

A tanulmány részeként

  • elvégzik a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcionális felülvizsgálatát és megalkotják ezen vonalak jövőképét.
  • megvizsgálják, hogy a kapacitásbővítés érdekében érdemes-e és ha igen, milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni az ország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt, ezzel közel duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását
  • a Keleti pályaudvar feladatait és az odavezető vonalak szolgáltatási jövőképét is definiálni kell.

Az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár megduplázható a maihoz képest a forgalmi modellezések szerint. Ennek kiszolgálásához azonban több vonatra van szükség, melyek Budapesten vagy több fejpályaudvari kapacitást igényelnek vagy olyan új vágánykapcsolatokat, melyeken a vonatok áthaladhatnak Budapesten. A fejpályaudvarok bővítése a mai helyükön, Budapest belvárosában szinte lehetetlen - ezért is kell az átmérős megoldásokat keresnünk, akár rövidebb távon a Déli Körvasút fejlesztésével, akár hosszabb távon a további kapacitáshiány orvoslására az alagúttal. Összehasonlításképp: ma egy reggeli csúcsórában 42 db vonat lép be Budapest határán, dupla utasforgalom színvonalas kiszolgálásához 90 db feletti vonat fogadására kellene képes legyen a fővárosi vasúti hálózat óránként. Erre vasúti alagút nélkül nincs esély, ezt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia világosan alátámasztotta - írja Vitézy.

Mint a  Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója kifejtette, az alagút megvalósítása összetettsége és költségigénye miatt évtizedes távlatú cél, azonban az egymásra épülő, koherens logikájú beavatkozások sorozatával már rövidebb időtávon is elérhető, hogy a vasút új szolgáltatási minőséget képviseljen Budapesten. A feladat erre is kiterjed: a munka eredménye nem csak az alagút viziójának alátámasztása, hanem a Nyugati pályaudvarra Angyalföld, Rákospalota-Újpest és Kőbánya-Kispest felől bevezető vágányok felújítási koncepciójának mihamarabbi megalkotása is. Ezen szakaszok azonnali felújításra és kapacitásbővítésre szorulnak, de ezt csak olyan műszaki tartalommal érdemes megkezdeni, amely a jelenlegi igényekkel és a jövőbeni alagúti vízióval is kompatibilis - ennek a jövőképnek a megalkotása a következő fél év egyik sürgető feladata a BFK számára. Annak megalapozott alátámasztása és igazolása, hogy az alagút hosszú távon életképes elképzelés-e, épp azért is elengedhetetlenül szükséges, mert világos jövőkép nélkül felelősen a Nyugati pályaudvar vágányhálózatának vagy a Déli pályaudvar környezetének rendezése sem kezdődhet meg.

Az alagút megépítéséről nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után.

A szakértői munkák elvégzésére kiírt nyílt európai uniós közbeszerzés nyertese egy nemzetközi csapat lett: a vasúti infrastruktúra tervezését a budapesti közösségi közlekedési infrastruktúra javát tervező magyar Főmterv Zrt.
fogja össze és irányítja. A menetrendi és hálózati koncepció megalkotását, modellezését, egy vasúti alagútra alapozó új, a keleti és nyugati országrész közötti vasúti átjárás lehetőségére építő ütemes menetrendi koncepció összeállítását a svájci SMA & Partner végzi majd, míg az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében - magyar építészirodák mellett - a világhírű holland UNStudio végzi.

Forrás:Vitézy Dávid közösségi oldala

2021 szeptember-október

Mozdonyvezetők Lapja

2021 szeptember-október

  • Kezdeményeztük a vasutasok bérmegállapodásának újratárgyalását
  • Mozdonyvezetőkért emlékérem átadás
  • Záhony-Debrecen csapata nyerte a MOSZ Kupát
  • Területi hírek Debrecen, Miskolc
  • Tagkártya kedvezmények

Megtekintés Korábbi számok