A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

A következő öt évben 7,4 milliárd forint állami juttatás az egyeskocsi teherfuvarozás támogatására

,

A vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatására vonatkozó keretszerződéseket írtak alá a sikeres pályázatot benyújtott árufuvarozó vasúti társaságok: a CER Hungary Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a Floyd Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. A támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztérium nyújtja, folyósítását a MÁV Zrt. továbbtámogatóként végzi. A következő öt évben összesen több mint 26 milliárd forintos állami hozzájárulás javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét. A szolgáltatás fenntartása közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet, hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához, évente mintegy 400 ezer kamiontól mentesíti a közutakat.

A magyar kormány döntése, valamint a támogatási program Európai Bizottság általi jóváhagyó határozata alapján az árufuvarozó vasútvállalatok az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatásuk fenntartása érdekében 2021-ben várhatóan 1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak, míg a 2022–2025 közötti időszakban a megpályázható keretösszeg évi 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként megvalósuló egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása fontos mérföldkő, aminek jóvoltából az egyszerre legfeljebb néhány kamionnyi áru mozgatását igénylő vállalkozások számára is környezetbarát alternatívát nyújt a vasút.

Kovács Imre, HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnökségi tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke elmondta: „A megállapodások aláírása versenyelőnyhöz juttatja a magyar nemzetgazdaságot azon országokéval szemben, amelyek nem segítik a vasúti egyes kocsi fuvarozás fenntartását. Az árufuvarozó vasútvállalatok ezzel a vasútlogisztikai megoldással végzik a magyar vállalatok olyan termékeinek exportfuvarozását, amelyek közúti szállítását több európai ország hatóságai nem engedélyezik.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a támogatások nélkül esélytelen megvalósítani azon célkitűzést, miszerint a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig elérje a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot. Az évi 10-12 millió tonna volumenű, 1500 millió árutonna-kilométer éves fuvarteljesítményű egyeskocsi-teherfuvarozás támogatásának idei bevezetése nélkül akár évi 400 ezer teherautó forgalma zúdulhatott volna a magyar közutakra.

A vasúti árufuvarozás széndioxid-kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve hetede a közúti szállításnak, valamint a vasúti fuvarozás jóvoltából csökkenthető a zajterhelés is, illetve megelőzhetők a torlódások, csökkenthetők a balesetek és azok járulékos költségei.

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok