A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Nyitott a jövő évre vonatkozó bérmegállapodás

,

A Lázár János miniszter vezette munkáltatói tárgyaló delegáció valamint a kollektív szerződéskötésre jogosult szakszervezetek részvételével ülésezett tegnap a csoportszintű érdekegyeztető fórum a MÁV-nál. Fontos dolgokban született elvi egyezség Lázár János és az érdekképviseletek között.

A napirendi pontok az alábbiak voltak:

  • Tájékoztató az integráció tapasztalatairól és a tervezett szervezeti változásokról
  • A hároméves bérmegállapodás végrehajtásának jelenlegi státusz
  • Tájékoztató a munkavállalók érdekében bevezetésre került egyes intézkedésekről
  • A GYSEV Zrt.-nek átadott munkavállalók bérezésével kapcsolatos kérdések
  • Egyebek

Először Hegyi Zsolt a MÁV vezérigazgatója tájékoztatást adott a „MÁV-Volán integráció” valamint a pálya és személyszállító vasúttársaság területi átszervezésének helyzetéről, tapasztalatairól, megvalósult és várható eredményeiről, illetve további feladatairól.

Következőkben a hatályban lévő bérmegállapodást értékelésére került sor. A tárgyalófelek egyetértettek abban, hogy a hároméves bér,- és jövedelempolitikai megállapodás időarányosan maradéktalanul teljesült. Dányi Gábor vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint 2025-ben a megállapodás felett 600 000 Ft/fő plusz bért fizettek ki a vasutas munkavállalóknak, az átlagbér 709 000 Ft/hóra emelkedett és egy vasutas éves jövedelme átlagosan 9,3-9,5 millió forintot tett ki. (a vasutas jövedelmek nem maradnak el a nemzetgazdasági átlagtól).

A MOSZ részéről kifejtettük, hogy az alapbérek tekintetében a munkáltató teljesítette, az összes bér tekintetében túlteljesítette, a teljes jövedelem tekintetében pedig jelentősen túlteljesítette a megállapodásban foglalt vállalásait. Ennek ellenére a mozdonyvezetői átlagbérek nem emelkedtek az alapbérek emelkedésének megfelelően, ami mélyebb elemzést és ennek ismeretében további intézkedést tesz szükségessé. Három javaslatot tettünk a további teendőkre. Javasoltuk:

  • a Kollektív Szerződés összegszerűen meghatározott pótlékainak, juttatásainak, hosszú évek óta elmaradt „karbantartását”,
  • a 2026 évre vonatkozó alapbér emelés mértékének kiegészítését,
  • a 2025-ben megvalósult – a bérmegállapodásban rögzítetteket meghaladó – juttatások (SZÉP kártya) rögzítését 2026-ra is.

Felhívtuk a figyelmet a minimálbér és a garantált bérminimum várható jelentős emelésének továbbgyűrűző hatásaira, a nemzetgazdaságban nem enyhülő inflációs nyomás következményeire, és a 2026-ban várható gazdasági, társadalmi, vasúti szervezési „turbulenciákra” is.

Lázár János úr nyitottnak mutatkozott a további bérintézkedésekre, mint a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter tárgyalásokat javasolt a bérmegállapodás módosítására, kiterjesztésére, amelynek tartalma egyrészt a 2026-ra vonatkozó bérintézkedések kondíciójának javítása, másrész a megállapodás 2027 végéig történő kiterjesztése lenne azzal, hogy ekkor kétszámjegyű béremelési javaslata lesz a munkáltatónak. A tárgyalások időpontját miniszter úr 2026 január második felére ütemezte. Az eredményes tárgyalások érdekében várja a szakszervezetek – lehetőleg egyeztetett – javaslatait. Természetesen a munkáltató elvárásokat is megfogalmazott az elképzeléseivel kapcsolatba, álláspontja szerint konszenzusra vár a „kiskarbantartás” kiszervezéséi kérdéseiben, a foglalkoztatási hatékonyság növelésében, illetve egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei autóbuszos projekt megvalósítása során.

A munkáltató (miniszteri ajánlásra) bejelentette, hogy a 2025 év végi lojalitási juttatás kifizetését előrehozza december 12.-re, és megvizsgálja annak adótartama egy részének átvállalását.

Ezt követően a munkáltató tájékoztatást adott – a kormányzati intézkedések kapcsán – a 35 év alattiak lakhatási támogatásának kérdésiről. A MÁV eddig mintegy 900 főnek több mint 900 millió Ft támogatást adott, ezen túl ehhez a jogcímhez kapcsolódóan további 300 fő kapott egyéb juttatást.

A szakszervezetek előtt is ismert 2025 évi munkakörülményeket javító „csomag”, eredménye 270 elfogadott intézkedés mintegy 3 milliárd Ft értékben, amelynek 1/3-a még ebben az évben el tud indulni. Felhívtuk a figyelmet arra, hogy a nyári hőségre történő felkészülés egyeztetését, különös tekintettel a vontató járművek és a várakozóhelységek klímaberendezéseinek karbantartására, javítására már most szeretnénk elkezdeni. (Kormányos vezérigazgató úr szorgalmasan jegyzetelt)

Lázár János miniszter úr nehezményezte, hogy ígérete ellenére, a GYSEV-hez átkerült MÁV-os munkavállalók közül mintegy 600 fő kimutatható keresetveszteséget szenvedett el. Utasította a MÁV menedzsmentet ennek mihamarabbi kompenzációjára, lehetőleg még december hónapban. Elmondtuk, hogy ha az a terv valósul meg, miszerint jövő év tavasszal száz fős nagyságrendben mozdonyvezetők kerülnek át a GYSEV állományába, akkor az átadás-átvétel eddigi gyakorlata a MOSZ számára elfogadhatatlan, a megoldást csak a kollektív szerződések valós harmonizációjában látjuk.

A felek beszéltek még a szabolcsi autóbuszos kiszervezés tenderéről, a munka, -és formaruházati méretproblémákról, valamint a Magyar Vagon felszámolási eljárásáról.

2025. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2025. 3.szám

  • Születésnapját ünnepelte a MOSZ
  • Jogi esetek
  • Területi hírek
  • MOSZ Kupa döntő Mátraházán
  • Áldás vagy átok?
  • Elmebaj(nokság)
  • A hosszú derekú és én

Megtekintés Korábbi számok