Fórum (Szombathely)
Fórum Szombathelyen
Április 26-án a szombathelyi tagcsoport vezetése Fórumot szervezett. Az összejövetel apropóját a járatritkítás és a Gysev terjeszkedése indokolta.
Az összejövetelre meghívtuk Horváth József Urat a Tvszk Vezetőjét. Mivel nagyon fontos témák szerepeltek napirenden, ezért igen sokan a telephely létszámának több mint egyharmada jött el a meghívásunkra,35 fő.
Első napirendi pontként a Központvezető beszámolt az elmúlt negyed év foglalkoztatási helyzetéről. Tvszk szinten 3000 óra állásidő jelentkezett, ebből Sm-nek havi szinten 1.5 óra/fő jutott. Túlóra nagyon minimális lett az is csak a Ksz-ből adódott (pl:szolgálat túllépés). Az április 15-től bevezetett járatritkítások nagyon érzékenyen érintették a Tvszk-t. Elmondása szerint ez kb 40 fős létszámfelesleget eredményezett területi szinten. Ezt a többletet enyhíti az, hogy a hónap közepén elindult átképzős tanfolyamra a területről 15 főt iskoláztak be (Sm-ről 4 főt). A Trakció is próbál enyhíteni a foglalkoztatási gondokon. A 10-es vonalon 2 szolgálatot adtak át a Tvszk-nak. Tehervonatpárok átadása is tervben szerepel ( ami 1800 órát jelent a területnek) A központvezető elmondása szerint május hónap második felétől keretet kapott a terület vonal- és típusismeret képzésre is.
Szombathely foglalkoztatását tovább nehezíti a Gysev terjeszkedése is. Május hónapban 7 kollégánk átigazol a Gysev kötelékébe. Őket már májusra nem vezényelték. Sopron őket az "új" "Ludmilla" mozdonyra képezi ki. Ezért várható hogy június közepétől a Gysev feladatokat fog a részükre visszavenni.(hogy mit az most még képlékeny).
A Gysev és a Trakció között folynak a tárgyalások egy esetleges átvételről. A Gysev kinyilvánította, hogy amennyiben szüksége lesz mozdonyvezetőre azt nem az utcáról veszi fel, hanem a Trakciótól és azon belül Szombathelyről veszi át.
A tájékoztató után jöttek a kérdések nagy számban. Néhány közülük:
Kérdés: Július 1-től életbe lép az új MT. Ez miben érinti a mozdonyvezetőket?
Válasz: Az biztos,hogy a napi munkaidő 8 óra lesz. Az Mksz visszakerül a munkaidőbe.( egy 21 munkanapos hónapban 8.4 órával nő a munkaidő mennyiség, az mksz 7.4 órát jelent, így a mínusz óra további 1 órával nőhet). Az mksz-t továbbra is ki kell majd adni, ha a dolgozó nem tudja kivenni nem tudja azt hogyan díjazzák, a tárgyalások folynak.
Kérdés: A foglalkoztatás megkönnyítésére a szolgálati járadék nem kerül előtérbe?
Válasz: A központvezető szerint nem várható. Országos szinten jelenleg 120-150 mozdonyvezető felesleg van,ami természetes fogyással két év alatt lefogy. (zárójelben megjegyzi,hogy a járatritkítás nem biztos hogy így marad,mert túl nagy a felháborodás).
Kérdés: 35 év utazás utá, a 7 év kedvezmény lesz-e ?
Válasz: Valószínűleg igen.
Kérdés: Lesz elbocsájtás?
Válasz: A járatritkítások miatti létszámfelesleg a fent leírtak miatt nem indokolja az elbocsájtást.
Kérdés: Szombathely telephely megmarad?
Válasz: Nem tud választ adni.
Kérdés: A Gysev átvétel után a Trakciónál maradó emberekkel mi lesz?
Válasz: A fennmaradó létszám az átvétel után valószínűleg a mostaninak a fele lesz. Hogy mi lesz velük, nem tud választ adni. Jelentkezési helyként Sm megmaradhat,de ez még képlékeny.
Kérdés: A megszerzett idők a Gysevnél megmaradnak?
Válasz: Igen. Érdeke mindkét cégnek a sima átvétel.
Kérdés: Ha a mozdony vezető egészségügyileg alkalmatlanná válik megy az utcára?
Válasz: Jelenleg külsős felvigyázói hely van,de ez is véges.
Kérdés: A felajánlott budapesti kirendeléssel mi a helyzet?
Válasz: Sm-ről 2 fő jelentkezett, a központvezető úgy tudja Szeged területről sokkal nagyobb mozgás van.
Végezetül egy kolléga megjegyezte, hogy ez a beszámoló csak növelte a bizonytalanságot, és úgy látja, hogy a hűség ebben a házasságban nem sokat számít.
Úgy gondolom,hogy ez a két órás beszélgetés értelmes emberek értelmes párbeszéde volt. Ugyan sokkal többet nem tudtunk meg, de azt a megjelentek nagy száma bizonyítja, hogy a kollégákat nagyon érdekli a sorsuk, jövőjük.
Horváth János