A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Mozdonyvezetők: hiány vagy többlet?

,

Küszöbön a nyári balatoni menetrend, vágányzárakkal és egyéb gondokkal fűszerezve, a hírek szerint nincs elég mozdonyvezető sem. Vagy mégis van?

A szerkesztőségünkbe eljutott hírek szerint az egyébként június 18-án (e sorok írásakor tizenegy nap múlva) érvénybe lépő nyári balatoni menetrend meghirdetése azért késik, mert nemhogy a vonatok közlekedését, de még a mozdonyvezetők vezénylését sem tudták előre meghatározni. A székesfehérvári felújítás csúszása, a mindössze négy használható átmenő vágány hátráltatja a megnövekedett forgalom elindulását, de mi van akkor, ha nincs, aki a mozdonyokat, motorvonatokat vezesse? Sok helyen állítólag nincs elég vezér, a személyvonatokra az állomási tartalékról kell átvezényelni a személyszálélításhoz szükséges típus- és vonalismeret birtokában dolgozó mozdonyvezetőt. Az állomási tartalék kiesése azonban " különösképp a nagyobb csomópontokon, budapesti fejpályaudvarokon " a szerelvények összeállítását, rendezését késlelteti, és ezzel a menetrendet is felborítja. Egy másik hír szerint azért nem indítottak mozdonyvezetői tanfolyamot a MÁV-Startnál, mert a meglevő állománynak sem tudnak elegendő munkát adni " ezt cáfolja az, hogy a MÁV-Start létszámhiányát a folyamatban levő kurzusok során 2016 végéig fel kívánják tölteni, és készül egy, a hivatást vonzóbbá tenni szándékozó életpályamodell is.

Mindezekkel ellenkezik mindaz, amit Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnöke nyilatkozott szerkesztőségünknek. A szakszervezeti vezető éppen hogy nem hiányról, hanem feleslegről beszélt: véleménye szerint több olyan szolgálati hely van, ahol a szabadságok kiadásával együtt tudnak csak kötelező számú munkaórát tölteni a vezérek. A más helyeken tapasztalt hiány oka véleménye szerint inkább a típus- és vonalismeretek hiányával magyarázható. A Kollektív Szerződésben azért csökkentették a túlóra díjazását, hogy inkább a jelen létszámot foglalkoztassa túlórával a munkáltató, mert ez olcsóbb számára és a munkavállalók is kereshetnek. Kiss László a néhány éve bevezetett vezénylési rendszerben (IVU vezénylési program) látja a hiány és a túlkínálat problémáját, a jelenlegi létszámot sokkal ésszerűbben is ki lehet használni szerinte.

2021 január-február

Mozdonyvezetők Lapja

2021 január-február

  • Napi - heti pihenőnap és pihenőidő a MÁV Csoportnál
  • Kollektív Szerződés egységesítésére irányuló tárgyalások a Startnál
  • Megrendülten búcsúzunk, elhunyt Hornok Béla
  • A munkáltatónak biztosítani kell a védőoltás felvételéhez szükséges szabadidőt
  • Új díjcsomagok a MOSZ tagi flottában
  • MOSZ tagkártya kedvezmények
  • Tram-train Az elfeledett, de új életre keltett városközi villamos

Megtekintés Korábbi számok