A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Megjelent az új közbeszerzés a Debreceni Főpályaudvar megépítésére

,

Az első tenderen több mint 34 milliárd forint volt a legolcsóbb ajánlat

A 4-es főút Petőfi téri szakaszát továbbra is a föld alatt vezetnék el. Kiírta a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az új közbeszerzést a Debreceni Főpályaudvar felépítésére, valamint a kapcsolódó munkák elvégzésére. Az ajánlatokat április 27-éig várják. Mint ismert, az első közbeszerzésen három cég, illetve konzorcium pályázott. Egyikük a Swietelsky Magyarország Kft., másikuk az SDDM Konzorcium, a harmadik pályázó pedig az Új Főnix Konzorcium. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összegzése szerint a munkára az Új Főnix Konzorcium adta a legkedvezőbb ajánlatot, ők nettó 34 milliárd 359 és fél millió forintért vállalták volna a főpályaudvar felépítését. A Debreceni Főpályaudvar megépítésére eredetileg 21 milliárd forintot különítettek el a Modern Városok Programban. A különbség miatt a közbeszerzést visszavonták, s egy tervezői árbecslést csináltatnak.Ennek célja, hogy ellenőrizzék, hogy az árajánlatok alátámaszthatóak-e a piaci folyamatokkal és az áremelkedésekkel. Kósa Lajos, a Modern Városok Program végrehajtásáért felelős tárca nélküli miniszter a Debrecen Televízió Köz-ügy című műsorában korábban elmondta, az főpályaudvarra vonatkozó eredeti értékbecslés két évvel korábbi, azóta az építőipari árak jelentősen emelkedtek. "Kiírták a közbeszerzést, bejöttek az árajánlatok, s a kormány most azt akarja ellenőrizni, hogy az árajánlatok valósak-e, tehát tényleg alátámaszthatóak-e a piaci folyamatokkal és az áremelkedésekkel. Ezért a kormány most csináltat egy tervezői árbecslést, utána változatlan műszaki tartalommal kiírjuk a közbeszerzést. Miután a tartalom ugyanaz lesz, ez egy rövid folyamat lesz. Ha stimmel az árbecslés és a legkedvezőbb ajánlat a közbeszerzésen, akkor tudunk szerződést kötni. Számításaink szerint tavasszal, kora nyáron elkezdődhet a munka" - magyarázta akkor miniszter. Kósa Lajos szerint az építőanyagok drágulása és az építőiparban dolgozók bérének emelkedése miatt elképzelhető, hogy a 34 milliárd forint a reális ár, de erre a kérdésre az új árbecslés után lehet majd biztos választ adni. Felmerül, mi történik akkor, ha az új árbecslés megállapít egy reális árat, s a közbeszerzési eljárásban nem érkezik olyan ajánlat, ami ezzel releváns? "Akkor megnézzük, hogy a különbség mennyi, s ha ez egy tűréshatáron belül van, akkor szerződést fogunk kötni. Ha nem, akkor még egy közbeszerzést fogunk kiírni" - válaszolta a miniszter. Hozzátéve, hogy legfeljebb 15 százalékos többletet még tolerálna a kormány. Az új közbeszerzésben nem csökkentették a műszaki tartalmat, a 4-es főút Petőfi téri szakaszát továbbra is a föld alatt vezetnék el. A beruházás részeként építik majd át a Nyíl és a Hadházi utca csomópontját is, hogy nagyobb legyen az áteresztő képessége. Minden egyben 12 ezer négyzetméteren Mint ismert, 2011-ben kapott új lendületet az a régi elképzelés, hogy a Petőfi téren egy méretében és megjelenésében a városképbe illő, úgynevezett intermodális közlekedési központot építsenek, melyben helyet kapna a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi járatok végállomása. A tervezett főpályaudvar a vasútállomás jelenlegi épületének átépítésével, valamint a közlekedési és zöldterületek kialakításával körülbelül 150 ezer négyzetméteren épül meg. A helyi és helyközi autóbusz-forgalom számára felszín alatti buszpályaudvar épül megállóhelyekkel 12 ezer négyzetméternyi területen, korszerű utastájékoztató rendszerrel. A felszínen négy villamos befogadására alkalmas állomást alakítanak ki. A főpályaudvar belső utasforgalmi területén jegypénztárak, információs központ, csomagmegőrzők, mosdók lesznek. Az autóbuszjáratok utasperonjai, valamint a vasúti peronokhoz vezető aluljáró közvetlenül csatlakoznak majd az utasforgalmi térhez. Az épületen belül az egyes tömegközlekedési egységek között mozgólépcsők könnyítik meg az átszállást. A Petőfi tér már most Debrecen legforgalmasabb csomópontja, ahol jelenleg is naponta 1150 autóbusz fordul meg. A Főpályaudvar megépítésével és a helyközi buszpályaudvar áthelyezésével ez a szám napi kétezer fölé emelkedhet. Épp ezért döntöttek amellett, hogy a buszközlekedést és a 4-es főút Petőfi téri szakaszát - ezzel az autóforgalom jelentős részét - a föld alá viszik. Ez teremti meg annak a lehetőségét, hogy a Petőfi téren modern városi parkot alakítsanak ki, mely szerves része lesz a Piac utcai sétálóövezetnek. A park a jelenleginél több zöldfelülettel, modern utcabútorokkal, szökőkúttal és vízi játszótérrel fogadja majd a Debrecenbe érkezőket és az oda kilátogató városlakókat. , , , ,

2025. 1.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2025. 1.szám

  • Rajtunk nem fog múlni
  • Meddig várunk még?
  • Karakter nélkül
  • Területi hírek
  • Két vezeték három fázis
  • Úton útfélen

Megtekintés Korábbi számok