A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Kétvágányúsításra vár a Győr-Sopron vasútvonal

,

Olyan magas a Győr-Sopron vasútvonal kihasználtsága - átlagosan napi 70-80 vonat közlekedik a szakaszon -, hogy megérett a kétvágányúsításra

Tervek már készültek, pénz még nincs. A Győr-Sopron vasútvonal a soproni székhelyű GYSEV Zrt. koronaékszere, amelyre már ráférne a fejlesztés. A szakasz kihasználtsága magas: egy átlagos hétköznapon 82 vonat (59 személyszállító, 23 tehervonat), hétvégente pedig átlagosan 72 vonat (54 személyszállító, 18 tehervonat) közlekedik rajta. Egyes hétköznapi, a vonatközlekedés szempontjából frekventált időszakban a kapacitáskihasználtság elérheti a 80-85 százalékot, azonban az átlagos kihasználtság ennél alacsonyabb. A legtöbb vonat Csorna és Győr között közlekedik, hiszen ez a szakasz érintett a szombathelyi intercity-forgalomban, emellett a 16-os, Szombathely-Hegyeshalom vonal irányából és irányába közlekedő tehervonatok is foglalják. A magas kihasználtság miatt a közlekedési vállalat tervezi a Győr-Sopron vonalszakasz teljes vagy részleges kétvágányúsítását. 2015-ben engedélyezési tervek készültek, és a vasúttársaság megszerzett különböző engedélyeket a fejlesztéshez. A beruházás összegét jelenleg nehéz lenne pontosan meghatározni. A GYSEV Zrt. keresi a forrásokat a kivitelezésre, a projekt azonban egyelőre nem rendelkezik támogatással. Az sem ismert pontosan, mennyi időt vennének igénybe a munkálatok. A cég egyelőre nem rendelkezik az összes engedéllyel, emellett további előkészítés is szükséges még: például kiviteli terveket kell készíteni és a települési szabályozási terveket módosítani. Ezután indíthatnák csak el a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást. A tervek szerint egyébként ütemesen készülne a kétvágányúsítás, amelynek első lépcsője a Győr-Csorna szakasz lehetne: ennek előkészítése és kivitelezése mintegy négy-öt évet vehet igénybe. A Győr-Sopron vasútvonalat - Magyarország jelenleg 8-as számú fővonalát - 1873-ban kezdték építeni, s bár a beruházást az abban az évben kitört bécsi tőzsdeválság hátráltatta, 1876-ra elkészült. A vonalat 1987-ben villamosították.

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok