Nyílt levél a "GSZ Vezetőségnek"
Párbeszéd a MÁV-START 2018. július 12.-i VÉT üléséről:
Tárgy: a mozdonyvezetők szolgálatból történő lejelentkezésének új folyamatáról szóló megállapodás.
Gépészek Szakszervezete: Nem írjuk alá a megállapodást, mert nem tudjuk, hogyan érinti a "690-es kóddal utazók szolgálatát".
Munkáltató képviselője: Ez a megállapodás őket, és a "690-es" szerinti foglalkoztatást nem érinti.
Gépészek Szakszervezete: Ja, jó. Akkor sem írjuk alá.
A fenti hosszú érveket és ellenérveket felsorakoztató párbeszéd volt a Gépészek Szakszervezetének összes hozzászólása és hozzáadott értéke ahhoz a több hetes tárgyalási folyamathoz, amely a munkáltató által tervezett " a lejelentkezési folyamat megváltoztatását célzó " intézkedések bevezetését szándékozott megállapodássá formálni. (már csak a "mocskos" anyagiak miatt is)
Mindezeket azért írom, mert megjelent a hálózaton a "GSZ vezetése" által jegyzett röplap, amely helyesírási hibákkal, értelmetlen mondatokkal, értelmezhetetlen számokkal ócsárolja " szokás szerint " a MOSZ-t, és a fenti tárgyban született megállapodást. Kicsit hajaz a szöveg Fülig Jimmy leveleire, csak míg azok magas irodalmi színvonalú regények szerves részei és rendkívül szórakoztatóak (egyszerűbben, halálra röhögi az ember magát rajtuk), addig a GSZ propaganda siralmasan primitív, bárgyú, hazug és képmutató. Írja ezt az a gyülekezet, amelynek tevékenysége az "alapító atyák" 2000. évi sztrájtörésétől kezdődően abban merül ki, hogy hogyan lehet egyes emberek vagy szűk csoportok anyagi érdekeitől vezérelten kiszerveződni a Kollektív Szerződés szabályai alól, (690, 610, Cargos megállapodás stb.) ezzel gyengíteni a közösség érdekérvényesítő képességét, szolidaritását, összetartásának erejét. A mozdonyvezetők társadalmának tagjai vajon nem teszik fel a kérdést, miért érezzük úgy, hogy a mindenkori munkáltató különösen "kedveli" őket? Nem baj, tudjuk a végén mindig kiderül, az árulást szeretik, az árulókat nem.
No de vissza a megállapodáshoz. Testre szabva és leegyszerűsítve néhány mikroökonómiai gondolatot.
- vannak megállapodások (intézkedések) amelyek egy adott közösség minden tagjára nézve kedvezőek,
- vannak megállapodások (intézkedések) amelyek egy adott közösség egyik részére semleges hatásúak, másik részére nézve kedvezőek,
- vannak megállapodások (intézkedések) amelyek egy adott közösség egyik részére kedvezőtlenek, másik részére kedvezőek, de összhatásuk tekintetében a közösség egészére nézve pozitívak,
- stb.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete álláspontja szerint, ez a megállapodás az elkerülhetetlen technikai fejlődés munkafolyamatra gyakorolt hatása és az ebből következő munkáltatói szándék mellett, a mozdonyvezetői közösség összessége számára a legkedvezőbb azokból a lehetőségekből, amelyeket prognosztizálni tudtunk. Természetesen azokat nem tudjuk meggyőzni, akiket lenyűgözött a GSZ évtizedes működése és annak szenzációs eredményhalmaza, és azokat sem, akik a legújabb 4K-s "lapostévét" és iPhone-t megvásárolva elégedetten dőlnek hátra és mantrázzák, a vasúton nem változhat semmi, úgy kell legyen, ahogy azt nagyapáink, apáink kitalálták.
Ismét vissza a GSZ tagtoborzó irományához. Azt írják, az alapbéremelés majd eltűnik. Ja. Eltűnik pótlékostól mint bruttó munkabér, eltűnik alapbéremelésnél mint annak alapja, eltűnik mint nettó kifizetés, eltűnik mint az érte vásárolt bármi, eltűnik mint a gyerek tandíja, eltűnik mint az üdülés ára.
Látszólagos " írják " a létszámhiány is. Az irdatlan mennyiségű pihenőnapi és más rendkívüli munkavégzés is látszólagos, a munkáltató minden bizonnyal "élvezetből" rendeli el.
Tiszta MÁTRIX!
Csak a virtuális térben is a munkáltató a munkáltató, a mozdonyvezető a munkavállaló, a szakszervezet pedig az aki/amely értelmes kompromisszumra törekszik a tagjai érdekében. Nem "százhúsz", hanem több ezer mozdonyvezető érdekében.
Szegény GSZ tag mozdonyvezetők, írják, kötelező szakmunkás bérért dolgoznak. "Csábító" ajánlat! A kezdő mozdonyvezető MOSZ tagok alapbére augusztus 01.-től 308.500 Ft/hó, talán nem véletlenül.
Végezetül a rendkívül kedvezőtlen vezénylésnek, az élhetetlen fordáknak semmi köze a személyes lejelentkezéshez. Mi a MOSZ-ban többek között azon dolgozunk hosszú ideje, hogy ez változzon, vannak és lesznek eredmények, de most mondjuk, kompromisszumok árán!
Budapest, 2018. 07. 19. Apavári József
Jut eszembe, az a GSZ-tag "ferencvárosi" mozdonyvezető, aki tegnap Záhonyban végzett és aludt, ma reggel visszautazott és este ismét szolgálatba megy, hol jelentkezett le személyesen?