A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Az ÖBB jelentős áremelésre készül

,

Október elején a német vasút főnöke sürgős levelet küldött a vezetőinek: a konszern gazdasági helyzete aggodalomra ad okot, mindenekelőtt a krónikusan gyenge árufuvarozási leányvállalatnál kiéleződött a helyzet; a DB Cargo egyszerűen nem képes megfelelő arányban beletenni a részét a gazdasági fellendülésbe

Az első félévben a veszteségük 99 millió euróval, 127 millióra nőtt. Ausztriában is élt már át könnyebb éveket az áruszállítás.
"Kritikus ponthoz érkeztünk: rohamosan nő az árrés miatti nyomás és a költségek is" - nyilatkozta Clemens Först, az osztrák Rail Cargo Austria elnök-vezérigazgatója a sajtónak. Ennek dacára év végéig az előző évhez hasonlóan szűk 60 millió euró üzemi eredményt szeretne elérni az ÖBB leányvállalata. Ám jóllehet az első félévben a konjunktúrával tovább nőtt a szállítási mennyiség, a vállalat még a tervek alatt van a számokat illetően.
A gyengébb fejlődés oka az elmúlt évek megnőtt költségterheiben rejlik. Az energiaárak jelentős növekedése ugyanúgy rosszul érintette az ágazatot, akár az égető mozdonyvezetőhiány. Az európai vasúti vállalatok most már Délkelet- Ázsiából toboroznak utánpótlást. Romániában és Magyarországon, ahol a Rail Cargo Austria tevékenykedik, már két számjegyű a bérköltségek százalékos emelkedése. "Ez folyamatos nyomást gyakorol ránk, nem utolsósorban a közúttal fennálló tisztességtelen verseny miatt" - véli Först. Az elmúlt két évben minden egyes piaci szegmensben több mint egytizeddel nőttek a költségek.
"Ha most nem reagálunk határozottan, úgy járunk, mint a konkurencia" - célzott a vezérigazgató a bevezetőben említett, gyengélkedő német és svájci vasútra. "Tájékoztatnunk kell ügyfeleinket, hogy jelentős áremelések várhatóak" - tette hozzá. A következő év elejétől átlagosan jó 10 százalékkal több árut kellene szállíttatniuk az ÖBB-leányvállalattal, mint eddig.
Ilyen aránytalan áremelés már régen volt az RCA-nál. Az igazgató azonban úgy véli, hogy a piaci részesedések nagyobb vesztesége nélkül lezajlik majd a folyamat, mert a konkurencia is hasonlóan lép a helyzetre. Ausztriában az egykor monopolhelyzetben lévő cég már évek óta folyamatosan veszít piaci jelenlétéből a magántársaságok konkurenciája miatt, de még mindig nagy részt hasít ki magának a 70 százalékos piaci részesedéssel. A növekedés amúgy is külföldről jön. A Rail Cargo Austria 18 országban aktív, és egyre több fuvart bonyolít a Távol-Keletről is.
ELAVULT VAGONFLOTTA
Más okból is jól jöhet a pluszpénz a vállalatnak. A következő öt évben milliárd eurós nagyságrendű befektetésnek néznek elébe, amellyel fenn akarják tartani a logisztikai vállalat versenyképességét. A 30 ezer tehervagon jó egyötödét mielőbb le kívánják cserélni. A Voestalpine-nal együtt újszerű koncepciót dolgoztak ki erre, és kifejlesztettek egy moduláris, könnyűszerkezetes tehervagont, amely jó 4 tonnával több rakományt tud felvenni. Terveik szerint még idén lefuttatják az első tesztüzemet, a jövő évtől kezdve pedig rendes forgalomba állhatnak az új vagonok. Ebben is új üzletet szimatol a Rail Cargo Austria, és legkésőbb 2020-tól a konkurenciának is vásárlásra kínálja ezeket az új kocsikat. Igény van is az új járművekre: Európában 750 ezer tehervagon szeli a síneket, amelyek átlagosan 25 évesek.

2024.4.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024.4.szám

  • Aláírásra került a MÁV-START KSZ módosítása
  • Területi hírek
  • EGy szál kötélen
  • Ahol minden kicsit más
  • Zöld-sárga lesz a fél Dunántúl, vasútvonalakat vesz át a GYSEV

Megtekintés Korábbi számok