A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Október 20-a, Szolgálatteljesítés közben elhunytak emléknapja. Emlékezzünk!

,

A magyar vasút születése óta több mint hatvan vontatási dolgozó hunyt el munkavégzés közben. Szlávik István mozdonyvezető  kollégánk tíz éve bekövetezett tragikus balesetének napját, október 20-át akkor, a Mozdonyvezetők Szakszervezete a Mozdonyvezetők Gyásznapjának, a Szolgálatteljesítés közben elhunytak emléknapjának nyilvánította és egy központi emlékhelyet hozott létre. A MOSZ székház falán elhelyezett emléktábla szerepe kettős. Emlékeztet az elhunyt családapákra, kollégákra, valamint figyelmeztet a vasúti közlekedés kockázataira, a mozdonyvezetői hivatás veszélyeire. A Mozdonyvezetők Szakszervezete Küldöttközgyűlésének tagjai múlt heti ülésükön emlékeztek meg a szolgálat közben elhunytakról, koszorút helyeztek el és gyertyát gyújtottak tiszteletükre.

„A mozdonyvezetői munka másra át nem hárítható, közvetlen felelősséggel járó hivatás, embert próbáló, a magánéletet a vasúti szolgálatnak alávető, fegyelmezett és pontos munkavégzést követelő tevékenység.  Mozdonyvezetőként utasok százaiért felelünk, a fuvaroztatók által feladott rakomány biztonságos célba juttatása múlik rajtunk. Amikor szolgálatba jelentkezünk tisztában vagyunk a hivatásunk gyakorlásából fakadó felelősséggel.

Hiába azonban az utasításokkal szabályozott vasúti közlekedés, a figyelmes és koncentrált munkavégzés a mozdony vezetőállásán, vonattovábbítás közben nem tudhatjuk, mi vár ránk a szolgálatban, mit tartogat nekünk a sors. A vasút veszélyes üzem, a balesetek kialakulásához elég egy pillanat. Hivatásunk gyakorlása kockázatokkal jár, életünk nemcsak rajtunk múlik. Elég csak azokra a hírekre utalni, amelyek az útátjárós balesetekről, a jól működő fénysorompó tilos jelzése ellenére sínekre hajtó autókról szólnak szinte nap mint nap. Sokszor csak a szerencsében bízhatunk…

Tíz éve 2010 október 20-án egy szép őszi napon kaptuk a tragikus hírt, hogy Délegyháza és Kiskunlacháza között baleset történt, egy tehervonat sóderszállító autóval ütközött és a mozdonyvezető súlyos sérüléseket szenvedett. Hamarosan rossz hírek érkeztek, megtudtuk, hogy kollégánk a vezetőállásba szorulva, a fékezőszelep karját szorítva, a szörnyű ütközésben életét vesztette. Szlávik István értelmetlen halála megrendítette a mozdonyvezetők közösségét. A Mozdonyvezetők Szakszervezete akkor úgy határozott, hogy minden évben, megemlékezik a szolgálatteljesítés közben elhunytakról és október 20-át a Mozdonyvezetők Gyásznapjává nyilvánítja.

Ilyenkor halottainkra emlékezünk, azokra, akik szolgálatteljesítés közben vesztették életüket, akik még az utolsó pillanatban is azt tartották szem előtt, hogy a tragédiát valahogy megakadályozzák. A magyar vasút születése óta több mint hatvan kollégánk hunyt el munkavégzés közben. A Fekete Mozdony itt van közöttünk, időnként megáll, hogy valakit magával vigyen.

A Mozdonyvezetők Gyásznapja tiszteletadás elhunyt kollégáink emléke előtt, és alkalom arra is, hogy felhívjuk a figyelmet a munkánkból adódó veszélyekre. A Magyarországon tapasztalható közlekedési morál, a megnövekedett motorizáció, a türelmetlenségből, figyelmetlenségből bekövetkező útátjárós balesetek aggasztó mértéke miatt a mozdonyvezetői munkavégzés biztonsága nem javul, a pszichés terhelés viszont egyre nagyobb. A döntéshozóknak tenniük kell azért, hogy a közúti-vasúti keresztezések biztonsági szintje növekedjen, a balesetek száma csökkenjen, a vasúton utazók és a mozdonyvezetők biztonsága javuljon!

Minden alkalommal, amikor szolgálatba jelentkezünk, álljunk meg egy pillanatra, és emlékezzünk azokra, akik szolgálatteljesítés közben vesztették életüket! Ők a mi hőseink, nyugodjanak békében!”

Képek:

2020 szeptember-október

Mozdonyvezetők Lapja

2020 szeptember-október

  • MOSZ 30. születésnap
  • MÁV-START hírek
  • Szolgálatteljesítés közben elhunytak
    emléknapja
  • MOSZ Horgászverseny Békéscsabán
  • Tíz mellékvonalon október 1-től visszaállt
    a vonatközlekedés.

Megtekintés Korábbi számok