A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Jönnek a konténervonatok Kínából

,

A Kínából Magyarországra érkező konténervonatok száma az év első negyedében csaknem tízszerese volt az egy évvel korábbinak, lényegében berobbant a néhány éve még közel nullán álló piac. A jövő a kombinált árufuvarozásé – mondta a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. elnöke.

Kovács Imre szerint az említett szállítások elsősorban a selyemút szárazföldi szakaszán bővülnek, mert a globális konténerproblémák miatt jellemzően továbbra is késnek az Európába tartó nagy hajók, már velük összehasonlítható árakat tudnak kínálni a náluk egyébként kétszer gyorsabb vasútvállalatok. Persze, nincs szó a tengeri és a szárazföldi fuvarozás versenyéről, hiszen míg egy vonat 40-50 konténert továbbít, egy hajó 18-20 ezret. Arról van szó, hogy a vasút megszerezhet magának néhányat az egyébként is növekvő megbízások többletéből.

 Fejlesztést is követel Magyarországon a megnövekedett mennyiségű kínai és más, távol-keleti és oroszországi áruk tranzitja. A nagy igényekre az egyik technikai és gazdasági válasz a kombinált fuvarozás erősítése. Ennek aránya egyes nyugat-európai vasútvállalatoknál már eléri a forgalom 50 százalékát, a tömegáru továbbítása pedig alacsonyabb mennyiségi szinten áll be.

A vasútnak és a közútnak együtt kell működnie a konténerek továbbításában. Ehhez azonban megfelelő kapacitású és minőségű szolgáltatást kínáló terminálokra van szükség, ahol például a daruzható félpótkocsik is felrakhatók a vagonokra. Elengedhetetlenek a gyors tranzitot lehetővé tevő pályák is – sorolta Kovács Imre. Szerinte az utóbbiak kapcsán elsősorban a fővárost elkerülő V0-s beruházásról van szó, amely tehermentesítené az egyébként is kijjebb telepítendő ferencvárosi átrakót. Ettől még bőven megmaradna a budapesti terminálok kihasználtsága.

A V0-s ereje a végpontjainál lévő záhonyi és soproni átrakókban lesz, hiszen az érkező áru meghatározó része tranzit. Az, hogy a nyomvonala közelében megéri-e valahol terminált létesíteni – esetleg Székesfehérvár térségében –, később dől el. A másik fontos beruházás a pireuszi tengelyen fekvő Budapest–Belgrád (BB) vasútvonal felújítása, az RCH a déli vasúti korridoron is naponta teljesít fuvarokat.

Ha lezárulnak a most zajló hazai infrastruktúra-fejlesztések, nagyon jó helyzetben lesz a hazai vasúti árufuvarozás. Földrajzilag is kedvező helyen vagyunk, Európa közepén – jelezte az RCH elnöke.

2021 március-április

Mozdonyvezetők Lapja

2021 március-április

  • „Büszke vagyok mozdonyvezető kollégáink munkájára” interjú a MÁV-START vezérigazgatójával
  • Lenullázná a tulajdonos a közszolgáltató szektor dolgozóit erre az évre?
  • Alapítványi beszámoló
  • Visszavont közbeszerzés
  • A „2021 a vasút európai éve” fotópályázat

Megtekintés Korábbi számok