A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Véleményeztük a Képzési és Vizsgarendelet módosítási tervezetét


tr_vet_2012_01_16"A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól"szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet (továbbiakban Képzési és Vizsgarendelet) módosítási tervezetét véleményezte szakszervezetünk. A kézhez kapott tervezetben számos javaslat könnyíteni kíván a munkáltatók számára. Egy helyzetet viszont rendez, ez pedig az eltérés alapvizsga fogalmának beemlése a rendeletbe. Amint az ismeretes megkezdődtek a Forgalmi Utasítások újabb eltéréseinek vizsgára történő felkészítése. Minden vasútvállalat többletórát biztosít az új ismeretek elsajátításához, kivéve a a MÁV-START-ot. A hivatkozott foglalkoztató minden információátadást az ismeretet szintentartó időszakos vizsga óraszámába igyekszik belezsúfolni. A Képzési és Vizsgarendelet ezen módosításának megjelenésével tisztázódik a helyzet és már nem találhatnak kibúvót a vasútvállatok "ügyes szakértői" sem. Tiltakozunk azon szándék ellen, mely szerint csökkentenék a közlekedés biztonságával összefüggő munkakörben foglalkoztatottak időszakos óraszámát pl. váltókezelők esetében.

Elfogadhatatlannak tarjuk azt az elgondolást is, miszerint a vasúti járművezető "szemlélődő üzemmódban" is megszerezhetné a vonal- és állomásismereti kompetenciát. Tiltakozzunk az ellen is, hogy az egyszerűsített engedéllyel képző vasúttársaság számára a "könnyített képzés" lehetősége megnyíljon és jelenlegi létszámkorlátozást feloldják. Nem kívánatos az a törekvés sem, ami megszüntetné az alapképzésen a tanfolyami létszámkorlátot. Zárfékes híradásként értesültünk arról, hogy a MÁV-START egy tanfolyam keretében 60 főt kíván beiskolázni. Nem értjük, hogy a munkáltató szakértői miért folytatnak ilyen típusú "ötletvihart", ettől nem lesz jobb a képzés színvonala. A "Gólyavári esték" típusú előadássorozattal felváltani kívánt mozdonyvezetői tanfolyam csak a képzés orális hagyományait erősítené, nagyobb teremben és emelt hallgatósági létszámmal. Érdekes, hogy a szakma nem a tudásbázis hiánypótló műveit írja, mint például egy korszerű fékkönyvet vagy egy forgalmi tankönyvet, hanem a munkavállalók kárára ötletel.

Letöltés: NFM levél

2024.4.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024.4.szám

  • Aláírásra került a MÁV-START KSZ módosítása
  • Területi hírek
  • EGy szál kötélen
  • Ahol minden kicsit más
  • Zöld-sárga lesz a fél Dunántúl, vasútvonalakat vesz át a GYSEV

Megtekintés Korábbi számok